با حضور رئیس مجتمع
جلسه بررسی نتایج ارزیابی ششمین دوره اعتباربخشی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و برنامه های سال جاری این مرکز برگزار شد
در جلسه بررسی نتایج ارزیابی ششمین دوره اعتباربخشی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و برنامه های سال جاری این مرکز، از زحمات بی دریغ کادر پرستاری به ویژه سرپرستاران و سوپروایزران تقدیر شد.
به گزارش روابط عمومی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلسه بررسی نتایج ارزیابی ششمین دوره اعتباربخشی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و برنامه های سال جاری این مرکز، پنجم مهر سال 1404 در سالن همایش بیمارستان مهدی کلینیک برگزار شد.
در این جلسه، دکتر عبدالرحمن رستمیان رئیس مجتمع با تاکید بر اهمیت بحث اعتباربخشی بیمارستان گفت: اعتباربخشی از موضوعات لاینفک ارایه خدمات ما است چرا که هدف آن چیزی جز کیفیت و رضایت بیمار نیست.
وی افزود: همانطور که مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در مباحث علمی و پزشکی برند محسوب می شود، این برند بودن باید در همه محورها مطرح باشد.
اهمیت اعتمادسازی در گیرندگان خدمت
رئیس مجتمع، ایجاد اعتماد سازی در گیرندگان خدمات را بسیار مهم دانست و افزود: بیماران باید با خیال آسوده به این بیمارستان مراجعه کنند و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.
وی افزود: علم بدون همراهی اخلاق نتیجه ای ندارد و زمانی برند علمی مجتمع در ارتقای کیفیت خدمات نهایی تاثیرگذار است که با تکریم بیمار همراه باشد. به عنوان مثال، گروه پزشکی خدمات ویژه ای ارائه می دهد که در سطح کشور منحصر بفرد می باشد اما ممکن است به دلیل عدم پاسخگویی شفاف و کامل به سوالات بیمار، ایجاد نارضایتی شود.
دکتر رستمیان، با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت های ایجاد شده توسط خیرین گفت: فرصت های زیادی برای استفاده از ظرفیت خیرین داریم که در مباحث بهبود استانداردهای ساختمانی و تجهیزاتی می تواند کمک کننده باشد.
در بخشی دیگر از جلسه، دکتر محمد طاهر معاون درمان مجتمع، هدف اصلی این جلسه را تقدیر از زحمات کادر پرستاری به ویژه سرپرستاران و سوپروایزران مجتمع دانست و گفت: این گروه بیشترین و نزدیکترین ارتباط با بیماران را داشته و همچنین نقش قابل توجهی در پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی دارند.
وی با اشاره به نتایج ارزیابی دور ششم اعتباربخشی بیمارستان گفت: در این ارزیابی، نقاط قابل بهبود توسط گروه ارزیابان مطرح شد که نیاز به تمرکز بیشتری دارند و البته نقاط قوت زیادی نیز وجود دارد که باید بیش از این، تقویت شوند.
معاون درمان مجتمع افزود: بدون شک بحث آموزش گروه پرستاری با توجه به شرایط فعلی، از مباحث کلیدی و ریشه ای است که نیاز به برنامه ریزی ویژه ای دارد.
رضایتمندی بیماران، هدف نهایی بیمارستان
وی با بیان این که هدف نهایی همه تلاشها و انجام فعالیت های روزمره بیمارستان، رضایتمندی بیماران است، گفت: این که گروه پرستاری علی رغم همه چالشها و کمبودها با تمام وجود به ارایه خدمت می پردازند، بسیار ارزشمند است.
دکتر طاهر افزود: بایستی ارزیابی های درون بیمارستانی را مشابه با ارزیابی های کشوری اما در فاصله های زمانی کوتاهترانجام دهیم تا بتوانیم برای ارتقای اعتباربخشی، برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم.
سارا صالحی سرپرست واحد اعتبار بخشی و بهبود کیفیت مجتمع، ضمن مروری بر تعاریف و کلیات اعتباربخشی، به ارائه گزارشی از ارزیابی اعتباربخشی دور ششم این مرکز پرداخت.
چالشهای اعتباربخشی و برنامه های واحد اعتبار بخشی و بهبود کیفیت مجتمع در سال جاری از جمله لزوم ارزیابی درون بیمارستانی و درجه بندی بیمارستانها بر اساس نتایج هر شش ماه یکبار از دیگر مطالبی بود که توسط سرپرست این واحد بیان شد.
صالحی درپایان سخنان خود با اشاره به جایگاه کلیدی سرپرستاران، بر نقش مهم آنها به عنوان پل ارتباط با مدیران ارشد، گروه پزشکی، فراگیران، کارکنان بخش، مسئولین اداری و پشتیبانی و در نهایت بیماران تاکید کرد.
اعتباربخشی، فرصتی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف
طاهره زرعی چیان مدیر پرستاری مجتمع نیز اعتباربخشی و ارزیابی اعتباربخشی را فرصتی برای شناسایی نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف دانست و افزود: مدیران، سوپروایزران و سرپرستاران نقش کلیدی در این رابطه دارند و هرگونه تغییر اصلاحی ابتدا باید در خود ما ایجاد شود.
وی افزود: از آنجایی که اجرای استانداردهای اعتباربخشی به تمامی واحدهای بیمارستان وابسته است، همه واحدها باید در کنار هم و همچون حلقه های یک زنجیر با هم مرتبط و بهم پیوسته باشند تا سطح خدمات ارائه شده در این مرکز ارتقاء پیدا کند.
زرعی چیان هدف از برگزاری این جلسه را افزایش سطح کیفی خدمات در مجتمع دانست و افزود: در این مجتمع در محورهای مختلفی همچون حقوق گیرنده خدمت، مدیریت بحران و ایمنی بیمار فعالیت داریم که همگی آنها از شاخص های مهم ارزیابی اعتباربخشی هستند.
در ادامه، دکتر کاظم رهنما معاون پشتیبانی مجتمع گفت: مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) بزرگترین بیمارستان کشور است و افتخار داریم که ذیل پرچم آن و پرچم دانشگاه علوم پزشکی تهران خدمت می کنیم.
وی افزود: این مجتمع تمامی شرایط و امکاناتی را که برای ارتقای اعتباربخشی نیاز است، دارا بوده و باید بتوانیم از تمامی امکانات خود برای نیل به این مقصود استفاده کنیم.
نقش محوری گروه پرستاری در نظام سلامت
دکتر رهنما، ضمن تشکر از زحمات بی دریغ گروه ارشد پرستاری علی رغم شرایط سخت و کمبودهای موجود گفت: گروه پرستاری ستون فقرات نظام سلامت محسوب می شود و نقش محوری در ارائه خدمات به بیماران دارد.
وی با اشاره به جایگاه مهم گروه پرستاری در ارتقای شاخص های اعتباربخشی و سنجه ها گفت: بیش از نیمی از سنجه های اعتباربخشی در اختیار گروه پرستاری است چرا که این این گروه مستقیماً با بیمار در ارتباط است.
معاون پشتیبانی مجتمع با بیان این که اعتباربخشی جزء لاینفک امور روزمره بیمارستان است، گفت: از زمانی که وارد بیمارستان می شویم تا لحظه خروج از آن، سنجه های اعتباربخشی با ما هستند.
وی با تاکید بر اهمیت توجه به ارتقای اعتباربخشی بیمارستان گفت: با افزایش حتی یک نمره اعتباربخشی، دهها فرآیند اصلاح می شوند.
دکتر رهنما افزود: این وظیفه ما است که به عنوان تیم پشتیبانی بیمارستان در ارتقای اعتباربخشی بیمارستان نقش ایفاء کنیم تا بتوانیم به کمک هم به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم و رتبه برتر این حوزه را کسب کنیم.
گروه پرستاری، پل ارتباطی میان اساتید، فراگیران و بیماران
وی با اشاره به جایگاه کلیدی گروه پرستاری در ایجاد ارتباط میان سه گروه روسای بخش ها، فراگیران و بیماران گفت: با گسترش ارتباطات میان این گروهها، روند ارتقای سنجه های اعتباربخشی نیز تسهیل می شود و امور بیمارستان در مدار بهتری حرکت می کند.
دکتر رهنما افزود: تیم پشتیبانی مجتمع نیز باید در تامین تجهیزات مورد نیاز، پشتیبانی از آزمون های ضمن خدمت، حوزه های انگیزشی و امور رفاهی کارکنان اهتمام ورزد تا گروههای پرستاری با توان و انگیزه بهتری به ارائه خدمات بپردازند.
وی با بیان این که مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) به عنوان فاخرترین بیمارستان کشور شایستگی جذب بهترین نیروهای انسانی از بهترین دانشگاههای کشور را دارد، گفت: نیروی انسانی جذب شده در تمامی بخش های این مرکز باید دارای مدرک مرتبط، هوشیاری و کیفیت و راندمان کار بالا باشد.
معاون پشتیبانی مجتمع، خواستار کمک و همکاری گروه ارشد پرستاری در جذب نیروهای خدمات و منشی های توانمند شد و افزود: جذب نیروی انسانی توانمند در ارتقای سنجه های اعتباربخشی می تواند کمک موثری باشد.
اعتباربخشی باید فرهنگ کاری باشد
وی با بیان این که اعتباربخشی باید جزئی از فرهنگ کاری ما باشد، گفت: در این فرهنگ سازی همه باید به هم کمک کنند تا با مشارکت، همدلی، تعلق سازمانی و حفظ مسئولیت جمعی، بتوانیم در اعتباربخشی بهترین الگو برای کشور و در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران باشیم.
دکتر رهنما افزود: امیدوارم مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) الگوی موفقی از کیفیت، رعایت ایمنی بیمار و انسان محوری باشد و بیماری که دردمندانه وارد این بیمارستان می شود، با خشنودی اینجا را ترک کند.
توضیح این که در پایان این جلسه، به سرپرستاران و سوپروایزران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) که نقش فعالی در ششمین دوره اعتباربخشی مجتمع داشتند، تقدیرنامه هایی اعطاء شد.
خبرنگار: زهرا صادقی
ارسال نظر