رئیس گروه:دکتر حسن هاشمی
معاون آموزشی:دکتر نیلوفر ایوبی یزدی
معاون پژوهشی:دکتر کاوس فیروزنیا
مکان: بیمارستان امام خمینی(ره) – مرکز تصویربرداری – طبقه اول
تلفن:66581577
وظایف:آموزش دستیاران رادیولوژی و تربیت فلوشیپ های اینترونشن-نورواینترونشن –تصویربرداری زنان
منشی آموزشی گروه:علی صادقی
مهمترین نکاتی که فراگیران در بخش باید رعایت کنند:
رعایت اخلاقیات حرفه ای پزشکی – پوشش حرفه ای پزشکی –تعامل با کارکنان و مراجعه کنندگان-احترام و یادگیری از اساتید گروه رادیولوژی
برنامه روتین آموزشی گروه:
آموزش سونوگرافی- گزارش نویسی سونوگرافی،تصاویر رادیولوژی،MRI،CT SCAN-ماموگرافی-آنژیوگرافی-اینترونشن
تاریخچه تاسیس و شکل گیری گروه رادیولوژی در مجتمع:
رشته راديولوژي بعنوان يك رشته تخصصي از سال ١٣٤٩ شمسي در دانشگاههاي تهران و ٥ شهربزرگ ديگر ايران تأسيس گرديد. دورة آموزشي دستياري راديولوژي در ايران ابتدائاً ٣ ساله بود و از سال ١٣٨٢ هجري شمسي بدليل گسترش قابل توجه اين علم به دورة ٤ ساله افزايش يافت. تغييرات شگرف و پيشرفت سريع علوم در حيطة تصويربرداري پزشكي تشخيصي و درماني همچنان ادامه دارند و آنچه امروز بعنوان نقطة ثقل تشيخصي بسياري از بيماريها تلقي شده و به عامل مهمي در تصميم گيري و انجام اقدامات درماني تبديل گرديده، مرهون زحمات و تلاش خستگي ناپذير پيشينيان مي باشد. مرکز رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی تهران راه اندازی از زمان تاسیس بیمارستان فعال شده است.
مهمترین افتخارات/ دستاوردهای کسب شده توسط گروه در دانشگاه یا کشور یا سطح بینالمللی:
الف) فضای فیزیکی
|
نام |
متراژ( متر مربع) |
استفاده |
نوع کاربردی |
1 |
آموزشی |
113 متر ( مجموع کلاس درس مستقل) |
اختصاصی مرکز |
کلاس درس |
2 |
درمانی |
1316 متر ( مجموع مرکز تحت نظر مرکز تصویربرداری بیمارستان امام خمینی (ره) صرفنظر از کلاس های درس) |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
ب)سالن اجتماعات
|
نام |
ظرفیت |
استفاده |
نوع کاربردی |
1 |
آمفی تئاتر |
189 نفر |
مشترک یا متعلق به قسمت دیگر |
کلاس درس- اتاق باز آموزی- کنگره ها و همایش – سمینار- سمپوزیوم |
ج) کلاس های درس :
ردیف |
نام |
متراژ( متر مربع) |
استفاده |
نوع کاربردی |
1 |
کلاس درس در ساختمان مرکزی |
50 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
2 |
کلاس درس در ساختمان اورژانس |
15 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
3 |
کلاس درس در ساختمان ولیعصر |
24 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
4 |
کلاس درس در ساختمان انستیتو کنسر |
24 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
د) سایر مکان های در اختیار مرکز :
|
نام |
متراژ( متر مربع) |
استفاده |
نوع کاربردی |
|
1 |
مرکز تصویر برداری پزشکی بیمارستان امام خمینی ره |
آنژیوگرافی پریفرال |
150 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
آنژیوگرافی استروک |
100 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
||
سونوگرافی اینترونشن |
50 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
||
سی تی اسکن 16 اسلایس |
100 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
||
سی تی اسکن 6 اسلایس |
80 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
||
ام ار ای 3 تسلا |
150 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
||
ام ار ای 1.5 تسلا |
80 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
||
2 |
مرکز تصویر برداری در ساختمان اورژانس |
سی تی اسکن |
80 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
رادیولوژی اورژانس |
24 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
||
سونوگرافی |
18 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
||
3 |
مرکز تصویر برداری در ساختمان ولیعصر |
سونوگرافی |
100 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
رادیولوژی یک |
24 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
||
رادیولوژی دو |
24 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
||
4 |
مرکز تصویر برداری در ساختمان بیمارستان امام خمینی ره |
سونوگرافی |
150 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
رادیولوژی یک |
50 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
||
رادیولوژی دو |
50 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
||
5 |
مرکز تصویر برداری در ساختمان کانسر |
ماموگرافی یک |
18 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
ماموگرافی دو |
18 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
||
سونوگرافی |
50 |
اختصاصی مرکز |
تدریس- ریپورت تصویربرداری- بررسی پکس و بررسی تصاویر |
4- رشته های آموزشی رسمی:
رشته منجر به اخذ مدرک ( کارشناسی ،کارشناسی ارشد ، دکتری تخصصیphD، تخصص ، فوق تخصص، فلوشیپ) ارائه میشود
|
عنوان رشته |
تاریخ اولین پذیرش |
گروه آموزشی ارئه کننده |
تعداد پذیرش هرسال |
1 |
فلوشیپ اینترونشن |
1394 |
رادیولوژی |
2-3 |
2 |
فلوشیپ نوروسکلار اینترونشن |
1394 |
رادیولوژی |
2-3 |
3 |
فلوشیپ زنان |
1399 |
رادیولوژی |
2 |
6.پژوهشی:
1.1. ارتقا پژوهش های بین رشته ای
1.2. گسترش پژوهش های تصویربرداری تشخصی در مرزهای جهانی علم
1.3. ارتقا پژوهش های تصویربرداری در حوزه هوش مصنوعی
1.4. افزایش دانش پژوهش محور و تربیت پژوهشگر حوزه رادیولوژی و هوش مصنوعی
1.1. ارتباط و ارتقا سطح همکاری با مجله رادیولوژی ایران (Iranian Journal of Radiology)
1.2. ارتباط راهبردی با کلیه مراکز تحقیقاتی پزشکی کشور
1.3. ارتباط و ارتقا سطح همکاری با سایر مجلات تخصصی پزشکی معتبر خصوصا در منطقه
1.4. ارتباط راهبردی با مرکز تحقیقات رادیولوژی نوین و تهاجمی دانشگاه تهران و سایر مراکز تحقیقاتی پزشکی
7) پروژه های ملی:
قرار داد اجرا و یا همکاری با پروژه های ملی پژوهشی با حمایت مالی وزارت بهداشت ، معاونت علمی و فن اوری ریاست جمهوری یا سیار سازمانهای دولتی منعقد شده است
|
عنوان پروژه |
تاریخ آغاز |
گروه سازمان طرف دوم قرار داد |
بودجه مصوب (ر یال) |
آیا پروژه پایان یافته است ؟ |
1 |
تشخیص بیماری و نوع سرطان پانکراس با استفاده از عکس ها سی تی اسکن و اندوسونوگرافی توسط یادگیری ماشین |
1400 |
دانشگاه شهید بهشتی |
براساس هزینه از قبل بودجه مصوب مرکز تحقیقات رادیولوژی نوین و تهاجمی |
بلی q خیر □x
|
2 |
غربالگری سرطان سینه به وسیله تشخیص و بر چسب گذاری ضایعات در تصاویر ماموگرافی با استفاده از شبکه های عصبی عمیق تفسیر پذیر |
1399 |
دانشگاه شریف |
براساس هزینه از قبل
بودجه مصوب مرکز تحقیقات رادیولوژی نوین و تهاجمی |
بلی q خیر □x
|
3 |
ارزیابی روش تشخیصی سرطان پستان با استفاده از طبقه بندی تصاویر ماموگرافی با سیستم تشخیصی کمکیار بر چایه یادگیری عمیق |
1399 |
دانشگاه شریف |
بودجه مصوب مرکز تحقیقات رادیولوژی نوین و تهاجمی |
بلی q خیر □x
|
*- بیمارستان امام خمینی ره پایلوت میباشد
همکاری با پروژه های ملی پژوهشی با حمایت مالی بخش خصوصی ( سازمانهای غیر دولتی) منعقد شده است:
|
عنوان پروژه |
تاریخ آغاز |
گروه سازمان طرف دوم قرار داد |
بودجه مصوب (ر یال) |
آیا پروژه پایان یافته است ؟ |
1 |
بررسی اثربخشی و عوارض جانبی استفاده از هپاسفر در کموتراپی ترانس آرتریال در درمان کنسر هپاتوسلولار کبد(HCC) |
1399 |
فراز طب جم گستر
|
۲,۴۸۱,۸۴۰,۰۰۰
|
درحال اجرا |
*- بیمارستان امام خمینی ره پایلوت میباشد
8) امور بین الملل:
تفاهم همکاری (MOU) ( اعم از آموزشی ، پژوهشی و ...) با سازمان های علمی بین المللی دارد:
|
عنوان پروژه |
تاریخ آغاز |
گروه سازمان طرف دوم قرار داد |
بودجه مصوب (ریال) |
آیا پروژه پایان یافته است ؟ |
1 |
چسب نوکرولایت |
1386 |
دانشگاه سن دیگو |
بودجه مصوب مرکز تحقیقات رادیولوژی نوین و تهاجمی |
بلی x خیر □ مستندات ضمیمه شود |
2 |
امکان سنجی بالینی سامانه ملی رادیولوژی از راه دور کورونا |
1399 |
دانشگاه استنفورد |
بودجه مصوب مرکز تحقیقات رادیولوژی نوین و تهاجمی |
بلی x خیر □
|
*- بیمارستان امام خمینی ره پایلوت میباشد
به عنوان مرکز همکار با یک سازمان بین المللی (collaborative center ) هست:
پروژه مشترک (پژوهشی یا آموزشی) با سازمانهای علمی بین المللی داشته است
|
عنوان پروژه |
تاریخ آغاز |
گروه سازمان طرف دوم قرار داد |
کشور طرف دوم |
آیا پروژه پایان یافته است ؟ |
1 |
چسب نوکرولایت |
1386 |
دانشگاه سن دیگو |
آمریکا |
بلی
|
2 |
امکان سنجی بالینی سامانه ملی رادیولوژی از راه دور کورونا |
1399 |
دانشگاه استنفورد |
آمریکا |
بلی
|
دانشجویان خارجی در حال تحصیل (یا فارغ التحصیل در سه سال گذشته) وجود دارد
|
نام کامل دانشجو |
مقطع تحصیلی |
رشته |
ملیت |
تاریخ آغاز برنامه |
1 |
پنکاج کلافه |
فلوشیپ |
رادیولوژی مداخله |
نپال |
1/12/1399 |
2 |
سنار ستار نعیم البوزید |
رزیدنتی |
رادیولوژی |
- |
1/6/1399 |
3 |
حمزه عبدلمالک محمد عبدلمالک |
رزیدنتی |
رادیولوژی |
سودان |
13/9/1400 |
4 |
محمد قاسم جواد الربیعی |
فلوشیپ |
رادیولوژی مداخله |
نپال |
1/10/1400 |
5 |
غلام حبیب گوریاشی |
دوره از طرف سازمان انرژی اتمی |
رادیولوژی |
افغانستان |
15/6/1397 |
6 |
عباسین تجمولزای |
دوره از طرف سازمان انرژی اتمی |
رادیولوژی |
افغانستان |
15/6/1397 |
|
عدی صفا مجید |
رزیدنتی |
رادیولوژی |
- |
1/7/1397 |
|
ریحانه یوسفی |
رزیدنتی |
رادیولوژی |
- |
1/7/1397 |
|
مدینه فرضعلی بایووا |
رزیدنتی |
رادیولوژی ر |
- |
1/7/1397 |
|
مدینه اسماعیلی الوان التمیمی |
رزیدنتی |
رادیولوژی |
- |
1/7/1397 |
٩ -توانمندسازی:
برنامه توانمندسازی برای اعضای هیات علمی یا پرسنل خود دارد
این برنامه برای تمام اساتید و هیات علمی با عناوین زیر اجرا میشود:
در خلال این توانمندسازی بر نقش هاي زير تاکید میشود
: * تشخيصي ـ درماني ـ مراقبتي * آموزشي * پژوهشي * مشاوره اي * مديريتي *حفاظت در برابر پرتوهاي مورد استفاده در تصوير برداري.
همچنین این موارد از طریق کارگاه های انلاین به حضور اعضای هیات علمی به صورت حضوری و یا انلاین در خلال کلاس های تدریسی، اموزشی برگزار میشود .
طرح دوره بالینی یا course plan |
||
گروه آموزشی: راديولوژي |
|
|
نام درس: راديولوژي در زير شاخه هاي نوروراديولوژي ، توراكس، شكم و لگن، موسكولواسكتال، قلب و عروق، |
|
|
هدف کلی دوره: آموزش دستياران و افزايش توانايي تفسير تصاوير راديولوژي مربوط به زير شاخه هاي ذكر شده |
||
اهداف اختصاصی دوره: توانايي توصيف و ارائه تشخيص افتراقي و تشخيص نهايي در بيماري هاي اعصاب و ريه و شكم و لگن و قلب و عروق و موسكولواسكلتال |
||
جدول کلاسهای نظری |
||
ردیف |
موضوع |
اسلاید |
1 |
Muskoloskeletal imaging |
* |
2 |
Neuro case reports |
* |
3 |
Chest x ray imaging |
* |
4 |
pediatric imaging |
* |
5 |
Abdominal imaging |
* |
6 |
Muskoloskeletal imaging |
* |
7 |
Abdominal imaging |
* |
8 |
Cardic imaging |
* |
9 |
Muskoloskeletal case report |
* |
10 |
Head and neck imaging |
* |
11 |
Doppler ultrasound/Gyn |
* |
12 |
general imaging case presentation |
* |
13 |
pediatric imaging |
* |
14 |
Muskoloskeletal imaging |
* |
15 |
Head and neck imaging |
* |
16 |
Chest x ray imaging |
* |
17 |
Cardiac imaging |
* |
18 |
Neuro case reports |
* |
19 |
Dopler ulhasound |
* |
20 |
Muskoloskeletal imaging |
* |
21 |
Neuro case report |
* |
22 |
Doppler ultasound /GYN |
* |
23 |
Muskoloskeletal imaging |
* |
24 |
Head and neck imaging |
* |
25 |
Abdominal imaging |
* |
26 |
pediatric imaging |
* |
27 |
Neuro case reports |
* |
28 |
Chest x ray imaging |
* |
29 |
Muskoloskeletal imaging |
* |
30 |
Doppler ultrasound |
* |
31 |
Cardiac imaging |
* |
32 |
general imaging case presentation |
* |
33 |
Knee MRI |
* |
34 |
Interventional radioligy |
* |
فرایند مشخص برای توانمندسازی پرسنل و اعضای هیات علمی وجود دارد
در تدوين اين فرایند ، بر ارزش هاي زير تاكيد مي شود : علاوه بر تأكيد نظري درباره ارزش هاي الهي و انساني در برنامه هاي آموزشي، بايد مشي عملي آموزش راديولوژي به گونه اي باشد كه ارزش هاي الهي و معنوي ، كرامت انساني، بومي سازي و جامعه نگري در آن لحاظ شده باشد كه شامل موارد ذيل است: ١ – رعايت احترام و نزاكت با همكاران و بيماران ٢ – راهنمايي بيماران به نحو احسن بعنوان يك وظيفة اخلاقي در زمينه هاي تشخيصي ،درماني و يا ساير مشكلاتي كه بيمار در حين مراجعه بيان مي نمايد. ٣ – دقت در اجراي دقيق مراحل انجام بررسي هاي تصويربرداري تشخيصي يا مداخله اي به گونه اي كه حق بيمار ضايع نگردد. ٤ – در صورت وجود ابهام در تشخيص، با صداقت با بيمار در ميان گذاشته شود يا اين ابهام از طريق مشاوره برطرف شود به گونه اي كه گزارش تشخيصي بيمار به نحو رضايت بخشي از لحاظ علمي تنظيم گردد. ٥ – كمك به تشخيص باسريع ترين و ارزان ترين وسيله ممكن ٦ – آگاهي و التزام عملي به كاهش پرتوگيري بيماران ٧ – برنامه هاي آموزشي بايد به گونه اي باشد كه فراگيران هیات علمی و یا غیر هیات علمی به گونه اي انساني و اسلامي براي ارائه خدمات تخصصي با بيماران برخورد نمايند.
دوره های آموزشی به عنوان فرصت مطالعاتی برای اعضای هیات علمی سایر موسسات ارائه میدهد
|
نام کامل هیات علمی |
عنوان فرصت مطالعاتی |
رشته |
کشور |
تاریخ آغاز فرصت |
1 |
دکتر قناعتی- دکتر رکنی |
نرو اینترونشن |
جنرال اینترونشن |
عراق – نپال – سوریه- افغانستان- سودان |
1390-1401 |
2 |
دکتر قناعتی- دکتر رکنی |
دوره اموزشی جنرال |
جنرال اینترونشن |
عراق – نپال – سوریه- افغانستان- سودان |
1390-1401 |
در تدوین برنامه درسی جدید همکاری داشته است:
فلوشیپ زنان تاریخ تصویب در شورای عالی برنامه ریزی 1392 .
فلوشیپ اینترونشن تاریخ تصویب در شورای عالی برنامه ریزی 1387 .
فلوشیپ نورو / کوریکولوم رزیدنتی رادیو تاریخ تصویب در شورای عالی برنامه ریزی 1395 .
سایر سازمانهای همکار
١١ -محصولات و دستاوردها: محصولات آموزشی اعم از محتوای الکترونیکی، بروشور آموزشی، فیلم یا ... تولید کرده است
|
نام (موضوع) محصول |
نام (موضوع) محصول |
نوع |
مخاطبان |
1 |
محتوای آموزشی پمفلت برای مراقبت رادیولوژی |
مدالیته های تصویر برداری رادیولوژی |
xبروشور آموزشی
|
اموزش به بیمار |
2 |
فیلم های مربوط به برگزاری کارگا ه ها مرتبط |
فیلم های ضبط شده برای کارگا ه ها مرتبط |
فیلم اموزشی |
عضای هیات علمی – دستیاران - |
گروه مجله علمی دارد
نام کامل فارسی: ژورنال رادیولوژی ایران
نام کامل انگلیسی: iranian journal of radiology
گروه نرم افزار در طی سه سال گذشته تولید کرده است
نام نرم افزار:
طراحی و پیاده سازی یک نرم افزار اندازه گیری پرفیوژن مغزی با استفاده از یک مدل بهینه محاسباتی
طراحی و راه اندازه سیستم ارشیو تصاویر مغزی
مشخصات علمی:
Design and Implementation of Software for Measurement of Brain Perfusion Using an Optimized Model
IBID website (www.brainee.ir/IBID/data-sharing) .
نحوه ارائه به مخاطبان: براساس سطح دسترسی USER برای افراد تعیین میشود همچنین پس ورد اختصاصی برای افراد تعیین میگردد.
راهنمای بالینی (گایدلاین) یا خلاصه سیاستی تدوین کرده است
نام راهنما: گایدلاین راهنمای تدوین برنامه آموزشی و ضوابط دوره تکمیلی تخصصی رادیولوژی مداخله ای
محل تصویب: کمیسیسون تدوین و برنامه ریزی 1398
اعضای هیات علمی گروه که موفق به کسب جوایز بین المللی شده اند
|
عنوان فعالیت |
محل ارائه جایزه |
نوع جایزه |
نام مجری اصلی |
1 |
cum laud جایزه |
RSNA |
نشان افتخار
|
١٢ -همایشها و سمینارها
|
عنوان برنامه |
تاریخ برگزاری |
نوع |
مخاطبان |
تعداد شرکت کننده |
امتیاز آموزش مداوم |
1 |
کنگره رادیولوژی |
1399/09/29 |
کنگره |
xاعضای هیات علمی x کارکنان x غیر هیات علمی |
500 نفر |
دارد |
2 |
همایش رادیولوژی ایران |
1400/06/02 |
همایش |
xاعضای هیات علمی x کارکنان x غیر هیات علمی |
500 نفر |
دارد |
|
عنوان همایش |
تاریخ برگزاری |
مخاطبان |
تعداد شرکت کنندگان |
امتیاز آموزش مداوم |
1 |
نقش MRI در تصویربرداری سرطان پستان و سایر بیماریهای زنان |
1401/05/26 |
xاعضای هیات علمی x کارکنان x غیر هیات علمی |
100 نفر |
دارد |
2 |
وبینار بازاموزی نروایمیجینگ |
1400/12/12 |
xاعضای هیات علمی x غیر هیات علمی |
100 نفر |
دارد |
3 |
وبینار بازاموزی GI ایمیجینگ |
1400/12/05 |
xاعضای هیات علمی x غیر هیات علمی |
100 نفر |
دارد |
4 |
تصویر برداری تومورهای پانکراس |
1400/09/25 |
xاعضای هیات علمی x غیر هیات علمی |
100 نفر |
دارد |
5 |
وبینار چالشی در تصویربرداری های کبد |
1399/11/10 |
xاعضای هیات علمی x کارکنان x غیر هیات علمی |
100 نفر |
دارد |
6 |
تصویربرداری مولتی اسپشیال |
1400/12/7 |
xاعضای هیات علمی x کارکنان x غیر هیات علمی |
100 نفر |
دارد |
7 |
کارگاه تخصصی کاربرد Perfusion و MRS در ارزیابی های فیزیولوژیک و متابولیک مغز |
1401/08/11 1401/08/13 |
xاعضای هیات علمی x کارکنان x غیر هیات علمی |
100 نفر |
ندارد |
8 |
کارگاه حضوری انالیز تصاویر مغزی |
1400/08/26 1401/08/28
|
xاعضای هیات علمی x کارکنان x غیر هیات علمی |
100 نفر |
ندارد |
9 |
کارگاه تصویر برداری و انالیز داده های FMRI |
1401/02/28 1401/02/30 |
xاعضای هیات علمی x کارکنان x غیر هیات علمی |
100 نفر |
ندارد |
١٣ -تمایز: کلیه مواردی که در سؤالات بالا مطرح نشده و به نظر شما موجب تمایز آن مرکز با سایر مراکز همتا در کشور میشود (شما را به عنوان قطب علمی معرفی میکند) اعم از آموزشی، پژوهشی، ترجمان دانش و ارائه خدمات ذکر نمایید:
روح شهامت، وطنپرستی و انسانیت در همکاران در بیمارستان امام خمینی (ره) بالاخص بخش رادیولوژی وجود دراد شاهد فعالیت شبانهروزی دستیاران در خدمت به بیماران بودم. گاهی رسیدگی به 300 تا 400 بیمار در بخشها انجام میشد و شرایط بهگونهای بود که حتی به حملونقل بیماران کمک میکردند. درنتیجه بخش رادیولوژی جز بخشهایی بود که بیشترین ابتلا پرسنل به کرونا را دارد .پیشرفت رشته رادیولوژی بهعنوان یک علم بینرشتهای را در عرصه سلامت مهم است . نظام سلامت برای دو هدف مهم افزایش طول عمر و ارتقا کیفیت طول عمر مردم تلاش میکند و در این زمینه پیشرفت سریع علم رادیولوژی کمککننده بوده و انعکاس خوبی داشته است. ارتقا اساتید رادیولوژی به ترجمان پیشرفت این رشته در جهان و رشد این علم در داخل و انعکاس آن در خارج کمک میکنند و این امر در مجله Iranian Journal of Radiology، مرکز تحقیقات رادیولوژی نوین و تهاجمی، انجمن رادیولوژی و علم رادیولوژی جهان تجلی پیداکرده است و بهجرئت میتوان گفت، رشته رادیولوژی و اساتید آن میتوانند کمک بسیاری بهسلامت مردم کنند و انشاءالله این مهم بیشازپیش محقق شود..کشورمان در حال عبور از گردنه بزرگ تاریخی است؛ شاهد این ادعا را پایهگذاری شاخص اینفودمی وشایعه سازی بخصوص در پدیده کرونا است.بیش از 100 دستگاه پیشرفته پزشکی، شامل ربات کمک جراح و انواع اسکنها در دانشگاه ساختهشده و اخیراً تحقیقات ساخت MRI آغازشده است و بسیاری از این تجهیزات صادر میشود و تنها رقیب ما در ساخت دستگاه کمک جراح، یک کمپانی آمریکایی است. در شرایطی که عدالت در دنیا پایمالشده و بشریت مورد سوءاستفاده قرارگرفته، ایران اسلامی در برابر این بیعدالتیها میایستند و من اطمینان دارم که کشورمان بر تارک علم، اخلاق و ارائه بهترین نظام اجتماعی و سلامت دنیا با کمک همه شما خواهد درخشید.
رادیولوژی دانش چند رشتهای است که پیشرفتهای آن نقش مؤثری در پیشرفت پزشکی داشته است: هر تغییر مثبتی که در رشته رادیولوژی ایجاد شود، تأثیر مثبتی را در علم بیولوژی و سلامت بوجود میآورد. پیشرفتهای نظام سلامت کشور با گسترش علوم پزشکی و رشد تکنولوژیهای وابسته به این رشته و استفاده بهینه از آن، طول عمر انسانها افزایشیافته و در ایران از 55 سال به بیش از 70 سال رسیده است.با توجه به اهمیت فاکتور طول عمر در جوامع با افزایش سن، انسانها دانش، تخصص و تجربه بیشتری پیدا میکنند و افراد تا زمانی که خوب فکر میکنند میتوانند برای جامعه مفید باشند و به همین دلیل که در زمینه سالمندشناسی، آلزایمر دمانس بیشتر کار میکنند. مرگ هر انسان بسته به نوع تخصص آن در میلیون دلار به اقتصاد یک کشور آسیب میزند.باتوجه به محدودیت منابع در کشورها، بودجه نظام سلامت ایران نیز محدودیتهایی دارد و باید بهگونهای برنامهریزی و سرمایهگذاری شود که بهترین خدمات با استفاده از پیشرفتهترین تکنولوژیها و صرف بودجه مناسب به مردم ارائه شود. امیدوارم با دریافت عنوان قطب رادیولوژی کشور پیشرفتهای این رشته را بشناسیم و از تکنولوژیهای بهروز دنیا بهصورت بهینه استفاده کنیم و در زمینه نوآوریهای این رشته پیشگام باشیم و کمک کنیم که بهترین، دقیقترین و ارزانترین خدمات ارائه شود. با نوآوریهای این عرصه، روزبهروز افقهای بیشتری در علم پزشکی گسترده میشود و سرمایهگذاری در این زمینه نقش مهمی در دستیابی به پیشرفتهای پزشکی دارد.
نگرانی های روزافزون در مورد عدم تناسب اقتصاد رشته با هزینه ها با توجه به پایین بودن تعرفه ها و زمان بر بودن پروسه تشخیصی بین رشته ای از جمله موارد تهدید در حوزه محیط درونی رشته می باشد که باعث می گردد که تمایل به پروسه های زمان بر اختصاصی تشخیصی و بین رشته ای کاهش یابد.از تهدید های مهم در حوزه آموزش عدم تناسب دسترسی ها با محتوای آموزش رشته ای می باشد عدم آشنایی و عدم وجود نگرش پژوهشی بین رشته ای از دیگر تهدید های موجود در حوزه درونی می باشد.در جهت رصد فعالیت های قطب و ارزیابی میزان دستیابی به اهداف ، برنامه پایش در دو سطح تعریف شده است :
ارزشیابی در جهت ارزیابی میزان دستیابی به اهداف و اصلاح و بازنگری در اهداف کوتاه مدت و میان مدت به صورت برگزاری جلسات 6 ماهه جهت ارزیابی اهداف کوتاه مدت و برقراری جلسات سالانه جهت ارزیابی اهداف میان مدت و بلند مدت و اصلاح و بازنگری در اهداف در صورت وجود ضرورت درونی یا بیرونی بسته به نیاز پیش روی جامعه به صورت کلی و جامعه رادیولوژی به صورت اخص .
مکانیسم پایش دیگری به منظور پایش برنامه های عملیاتی در نظر گرفته شده است ، به این صورت که در 4 حوزه آموزش ، پژوهش ، درمان و تکنولوژی گزارش کار و برنامه زمان بندی شده فعالیت ها به صورت مدون هر 3 ماه مورد ارزیابی قرار گرفته و میزان پیشرفت هرکدام از برنامه های عملیاتی بر اساس چک لیست مرتبط با آن حوزه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت . تعیین اهداف درونی و زمان بندی دستیابی به این اهداف در هرکدام از حوزه های برنامه های عملیاتی بر عهده کمیته راهبردی آن حوزه می باشد . به این منظور در هر 4 حوزه اشاره شده کمیته ای با حضور افراد مرتبط با موضوع پیش بینی شده است که وظیفه تعیین چک لیست های ارزشیابی هر برنامه را به صورت خاص بر اساس اهداف و نیازمندی های آن برنامه صورت خواهد داد.
جهت آشنایی جامعه علمی کشور و جامعه رادیولوژی کشور به طور خاص ، قطب رادیولوژی کشور به طور فعال از طریق ایجاد سامانه ارتباطی بر پایه فضای مجازی و ایجاد سایت اختصاصی قطب رادیولوژی کشور ، اهداف کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت خود را اطلاع رسانی کرده و در نظر دارد تا با ارائه مدل ارتباطی بر پایه بارش افکار ، جامعه نخبگانی کشور را به خصوص جامعه علمی رادیولوژی کشور را در تنظیم و شکل دهی به اهداف سهیم سازد . همچنین گزارش برنامه های عملیاتی و فرآیندهای در حال اجرا به صورت فعال از طریق فضای مجازی و محیط سایت مرکز در اختیار جامعه هدف قرار خواهد گرفت.
کلیه موارد مندرج در این پرسشنامه مورد تأیید مسولین محترم نهاد متقاضی است. تاریخ: مهر نهاد متقاضی نام و نام خانوادگی تکمیل کننده: امضا:
- تلفن : 66581577