• تاریخ انتشار : 1402/09/14 - 11:28
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 38
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

سلسله نشست‌های کارگروه چالش‌های فناوری اطلاعات در بیمارستان‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)

سلسله نشست‌های کارگروه بررسی چالش‌های IT در مجتمع، به منظور مرور و جمع‌بندی اهم معضلات بیمارستان‌ها و مراکز مجتمع در سه‌محور سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبکه تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، با حضور دکتر سیدحسن اینانلو رئیس، دکتر محمدعلی سورکی معاون پشتیبانی، مهندس رامین محبی سرپرست واحد فناوری‌اطلاعات مجتمع، مدیران امور عمومی بیمارستان‌ها و مراکز اصلی مجتمع، مهندس امیری کارشناس ارشد واحد IT، مهندس فاتحی، مهندس آقایی، مهندس خضری و مهندس جلالی کارشناسان واحد فناوری اطلاعات، از یکشنبه ۲۱ آبان تا یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲، سلسله نشست‌های مرور چالش‌های سیستم IT مجتمع برگزار شد.
در روز نخست این نشست‌ها، یکشنبه ۲۱ آبان، هادی سیف مدیر امور عمومی بیمارستان‌ امام و نبی‌اله رضایی مدیر امور عمومی بیمارستان ولیعصر مدعوین این نشست بودند.
مهمترین موضوعات مطرح شده در بیمارستان امام، کندی یا قطعی HIS، چالش‌های مطرح شده از طرف گروه پرستاری مانند مسائل مرتبط با ثبت کدهای خدمت بویژه در بخش دیالیز و اسکوپی‌ها و اتاق‌های عمل، چالش سیستم اعلان حریق و ثبت تردد و امنیت اتاق سرور بیمارستان امام بود‌ که تصمیمات لازم برای پیگیری، بررسی و مصوبات لازم اتخاذ شد.
در بیمارستان ولیعصر نیز مهمترین مسائل مطرح‌شده شامل کندی HIS، آموزش ناکافی در فرایندهای مرتبط با واحد IT، عدم ثبت یا نمایش درخواست‌های آزمایشگاه، بی‌کیفیتی تجهیزات مصرفی برای ارتقای سیستم‌های کامپیوتری، طولانی شدن پروسه تایید درخواست‌های نجات توسط کارشناس IT، فرسودگی شدید سخت‌افزاری به‌ویژه در زمینه پرینترها گزارش شد و همچنین درخصوص لزوم راند دوره‌ای حوزه فناوری اطلاعات پیشنهاداتی مطرح گردید که تصویب شد.
در روز دوم نشست‌ها مصادف با دوشنبه ۲۲ آبان نیز، دکتر لیلا ترک‌زاده مدیر امور عمومی انستیتوکانسر، مهدوی‌فر سوپروایزر ارشد انستیتوکانسر و سهیلا احمدی مدیر امور عمومی مرکز تصویربرداری مجتمع بعنوان مدعوین این نشست‌ حاضر بودند.
اهم موضوعات عنوان شده از انیستیتوکانسر در ارتباط با لزوم انجام مشاوره کارشناسی برای فاز پاسیو پروژه ۶۱۰ تختی انیستیتوکانسر، چالش‌های پذیرش اتباع و ثبت خدمات برای ایشان، فرسودگی سیستم‌های کامپیوتری، مسائل مرتبط با پیشخوان ثبت درخواست خدمات از واحد فناوری اطلاعات(help desk)، مقوله مشکلات دسترسی برای اصلاح اطلاعات وارد شده در زمان پذیرش بیمار، امکان‌سنجی نمایش تجمیعی تصاویر مدالیته‌های متفاوتی که برای بیماران سرپایی در یک روز انجام می‌شود، عدم دسترسی دستیاران و اساتید پاتولوژی به اطلاعات دموگرافیک بیماران، کندی و قطعی سامانه‌ها بویژه برای نسخه‌نویسی الکترونیک بیماران سرپایی و مسائل اتاق سرور آن ساختمان بود.
در ادامه سهیلا احمدی مهمترین چالش‌های حوزه IT در مرکز تصویربرداری مجتمع را مشتمل بر هماهنگی و پشتیبانی حوزه IT در مواقع حضور شرکت، قطعی و کندی سامانه شفا، لزوم تفاوت در فرم آمادگی‌های MRI و CT در هنگام پذیرش، بررسی امکان تعریف کد یکتا برای بیماران در پذیرش‌های متعدد تصویربرداری علاوه بر کد پذیرش به منظور فراهم‌سازی امکان بررسی تاریخچه بیمار، عدم همپوشانی و اتصال سیستم پکس و HIS دانست.
سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ و در روز سوم نشست‌ها، مهندس مهدی کریمی مدیر امور عمومی بیمارستان حضرت مهدی، فاطمه حمیدی‌فر سوپروایزر ارشد آن بیمارستان و جابر حاجی‌تبار مدیر امور عمومی مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع به بیان چالشهای فناوری اطلاعات در ساختمان‌های متبوع خود پرداختند.
از مهمترین مشکلات عنوان‌شده بیمارستان حضرت مهدی(عج) مسئله کسب تاییدیه استاندارد برق توسط دفتر فنی بویژه برای راه‌اندازی اتاق سرور، مسائل مربوط به تجهیزات سخت‌افزار شبکه، قطعی تلفن پورتابل سوپروایزر، مشکل در voip، سیستم اعلان و اطفا حریق اتاق سرور بیمارستان مهدی، بررسی امکان ثبت درخواست خون به صورت الکترونیک، قطعی آنتن‌دهی اینترنت وایرلس در آن ساختمان و عدم ثبت کد احیا بیش از یک نوبت برای بیمار بود.
پس از آن درباره مهمترین چالش‌های مرکز پزشکی‌هسته‌ای مجتمع یعنی نیاز به ویرایش متن رسیدهای تحویلی از کیوسک نوبت‌دهی به بیماران و همچنین مشکل عدم ثبت یک خدمت‌واحد که دو‌بخشه است به نام دو متخصص در HIS بحث و تبادل نظر شد.
در ادامه‌ی این سلسله نشست‌ها و در چهارمین روز، شنبه ۲۷ آبان، با حضور اسماعیلی مدیر امور عمومی کلینیک یلدا اهم عناوین مطرح شده عبارت بود از: مواردی از توقف عملکرد سامانه شفا با ورود کد خدمت یا نام بیمار در درمانگاه، تدوین نقشه‌راه‌اندازی پرونده الکترونیک برای گروه‌های مجتمع در سامانه بایوآرک، اطلاع‌رسانی به پزشکان درباره استفاده از پنل شخصی نسخه‌نویسی در موارد قطعی سامانه‌ها و در انتها مشکلات مرتبط با ساماندهی بیماران با نوبت‌ اینترنتی از پذیرش ۲۴ در شیفت‌های صبح و عصر درمانگاه.
در آخرین روز این نشست‌ها، یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ خدیجه رئیسی مدیر امور عمومی ساختمان مغز و اعصاب چالشهای IT در ساختمان اصلی درمانگاه‌ها را بیان کرد و حاضرین به بحث و تبادل نظر پرداختند.
عمده مطالب مطروحه شامل طراحی فرایند جایگزین پذیرش بیماران سرپایی هنگام قطع HIS، موارد متعددی از عدم ارسال نسخه‌های سرپایی در سامانه، قطعی سیستم پکس، باز نشدن CD رادیولوژی که در مراکز خارج از مجتمع انجام شده، ارزیابی نیاز به پرینتر در آن ساختمان و سیستم‌های فرسوده بود.
همچنین مشکلات برآمده از قطع شدن سامانه استحقاق‌سنجی در درمانگاه‌ها، فرایند اصلاح اطلاعات دموگرافیک بیماران پذیرش شده و مشکل گزارش‌گیری از HIS از دیگر محورهای چالش‌برانگیز برای آن مدیریت عنوان شد.
توضیح اینکه در پایان هر نشست، با توجه به اهمیت ویژه نظافت دوره‌ای اتاق‌های سرور در هر ساختمان، مقرر شد تا هماهنگی لازم بین مدیر امور عمومی هر بیمارستان و واحد IT به‌عمل آید.

  • گروه خبری : معاونت پشتیبانی
  • کد خبر : 252951