مرکز تلفن: 02161190
  • تاریخ انتشار : 1403/06/10 - 07:30
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 172
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

با ارائه راهکارهای عملی در کاهش متوسط اقامت بیماران

چهارمین جلسه روسای بخش‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد

در چهارمین جلسه روسای بخش‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، معاون درمان مجتمع به گزارش عملکرد کیفی بخش های بستری مجتمع در نیمه دوم سال 1402 پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، چهارمین جلسه روسای بخش‌ها، چهارشنبه هفتم شهریور سال 1403 با حضور دکتر سید حسن اینانلو رئیس مجتمع، معاونان پشتیبانی، درمان و امور دانشگاهی و روسای بخش های بالینی این مرکز در سالن شورای ریاست برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، دکتر سید حسن اینانلو رئیس مجتمع ضمن تبریک به دکترخسرو صادق نیت به دلیل انتصاب ایشان به سمت مشاور وزیر و سرپرست حوزه وزارتی گفت: انشالله همه افرادی که سکان وزارت بهداشت را به دست می گیرند، به وضعیت بهداشت و درمان مردم رسیدگی بیشتری کنند و در جهت رفع مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، از جمله وضعیت معیشتی کادر درمان بکوشند.
تعبیه نخستین پیس میکربدون سیم در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) رئیس مجتمع با اشاره به تعبیه نخستین پیس میکربدون سیم (Leadless pacemaker) توسط تیم قلب مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، این اقدام را از جمله افتخارات این مجتمع دانست و در ادامه از دکتر مسعود اسلامی رئیس بخش داخلی قلب خواست در این رابطه توضیحات بیشتری دهد.
دکتر مسعود اسلامی نیز این پیس میکر پیشرفته را تکنولوژی جدیدی معرفی کرد که توسط یک کمپانی آمریکایی که بیشترین اعضای آن را نخبگان ایرانی تشکیل می دهند، برای نخستین بار ساخته و عرضه شده است.
رئیس بخش داخلی قلب گفت: این پیس میکر بدون سیم که برای نخستین بار در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) مورد استفاده قرار گرفت، Device الکترونیک بسیار کوچک و سبک (وزن 2.4 گرم) با طول عمر 20 سال است که از طریق کشاله ران در داخل قلب قرار می گیرد.
وی ضمن تشکر از رئیس مجتمع برای فراهم کردن تمهیدات استفاده از این تکنولوژی جدید گفت: تاکنون تنها 30 عدد از این نوع پیس میکر وارد کشور شده است و شرط استفاده آن، گذراندن دوره آموزشی مرتبط و دریافت گواهی (Licence) است و امیدواریم که در سایر مراکز نیز این وسیله راه اندازی شود.
گزارش عملکرد کیفی بخش های بستری
توسط معاون درمان مجتمع در ادامه، دکتر محمد طاهر معاون درمان مجتمع به ارائه گزارش عملکرد کیفی بخش های بستری در نیمه دوم سال 1402 پرداخت و گفت: محتوای این گزارش به کمک گروه آمار و تحلیل داده مجتمع به دست آمده است و جای دارد که در اینجا از کمک های دکتر اینانلو در راستای ایجاد این گروه تشکر کنم.
وی بیان داشت: این گزارش آماری، به ارائه شاخص های کیفی مختلف از جمله متوسط میزان ترخیص و بستری (Change) و میزان مرگ و میر (Mortality) به تفکیک هر یک از اساتید می پردازد و آمار مندرج در آن برای دریافت بازخوردهای لازم به تفکیک تمامی بخش های بیمارستان، به روسای هر یک از این بخش ها ارسال شده است.
دکتر طاهر خواستار ارائه نظرات و تحلیل های اساتید در خصوص این گزارش شد و گفت: این مدل از گزارش کیفی برای نخستین بار است که در سطح بیمارستان های تابعه دانشگاه و توسط مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) ارائه شده و به معاونت درمان دانشگاه ارسال می شود.
معاون درمان مجتمع افزود: در زمینه داخلی، عملکرد هر استاد به تفکیک بخش های فوق تخصصی و جنرال و در مورد جراحی ها، تعداد اعمال جراحی، تعداد بیمارانی که جراح بستری کرده و آنها را مورد عمل جراحی قرار داده و ترخیص کرده است، گزارش می شود.
تیپ های چهارگانه اعمال جراحی و تاثیر آنها بر عملکرد کیفی گروهها
وی با اشاره به تقسیم بندی اعمال جراحی به چهار تیپ A، B، C و D گفت: تیپ A به اعمال جراحی کمتر از نیم ساعت، تیپ B به اعمال جراحی کمتر از یک ساعت، تیپ C اعمال جراحی یک تا سه ساعت و تیپ D اعمال جراحی هستند که بیشتر از سه ساعت به طول می انجامند.
همچنین جراحی های سرپایی نیز در دسته جداگانه قرار می گیرند. دکتر طاهر با تاکید بر اهمیت توجه به تیپ جراحی در گزارش عملکرد جراحان گفت: ممکن است تعداد اعمال جراحی یک استاد پایین باشد ولی وقتی به نوع اعمال جراحی او توجه می کنیم، متوجه می شویم که اکثر جراحی های این استاد پیچیده (Complicated) و از نوع تیپ D بوده است.
وی با اشاره به متوسط اقامت بیماران در کل 64 بخش مجتمع گفت: این رقم در نیمه دوم سال 1402، ۵.۸۷ روز بوده است که از نظر معاونت درمان دانشگاه برای این مرکز رقم قابل قبولی است.
معاون درمان مجتمع ادامه داد: بخش هایی از مجتمع که متوسط اقامت آنها، بیش از رقم ۵.۸۷ روزاست، جزء بخش هایی با متوسط اقامت بالا محسوب می شوند که باید علل این بالا بودن میزان متوسط اقامت در آنها جستجو و برای کاهش آن اقدامات لازم انجام شود.
ماهیت بخش و تاثیر آن بر متوسط اقامت بیماران
دکتر طاهر گفت: ماهیت بخش و بیماران آن نیز در افزایش یا کاهش متوسط اقامت بیماران تعیین کننده است، به عنوان مثال بخش هایی همچون خون و روان تنی که ماهیت بیماران آن متفاوت هستند، مدت اقامت بالاتری دارد. وی با اشاره به بستری شدن قریب به هزار و 500 بیمار در 6 ماه دوم سال 1402 توسط گروه جنرال داخلی گفت: بیشترین تعداد بیماران بخش داخلی جنرال از اورژانس منتقل می شوند که به منظور افزایش گردش تخت در بخش های این گروه مداخلاتی انجام شده است که اگر در آینده آمار سال 1403 را ارائه دهیم، مطمئناً تاثیرات مثبت این مداخلات و متوسط اقامت پایین تر را مشاهده خواهیم کرد.
وی به ارائه آمار گروه داخلی قلب پرداخت و گفت: این گروه در نیمه دوم سال 1402، هزار و 601 بیمار بستری داشته است و با دارا بودن 62 تخت، رقم Change آن حدوداً 9 بیمار است که روزانه ترخیص و بستری می شوند. همچنین میانگین اقامت بیمار در آن 4.26 است که رقم قابل قبولی به شمار می آید.
دکتر طاهربا اشاره به 58 تخت مربوط به گروه عفونی گفت: در نیمه دوم سال 1403، هزار و 147 بیمار توسط این گروه بستری شده اند. معاون درمان مجتمع با اشاره به متوسط اقامت 6 روزه مربوط به گروه گوارش و کبد گفت: این گروه پذیرای تعداد زیادی از بیماران سیروتیک است که این مساله در میزان متوسط اقامت این گروه تاثیرگذار است. همچنین رقم Change آن، 8.5 بیمار در روز است.
بالاترین میزان ترخیص و بستری روزانه بیماران در سه گروه مجتمع
وی بالاترین میزان Change (ترخیص و بستری به صورت روزانه) را مربوط به گروههای نورولوژی، قلب و گوارش دانست و افزود: میزان Change گروه نورولوژی با رقم 9 بیشترین آمار را از نظر جابجایی بیماران دارد. همچنین متوسط اقامت آن 7.36 است.
دکتر طاهر تعیین تکلیف بیماران توسط اساتید گروه طب اورژانس را امری مهم ارزیابی کرد و گفت: درست است که انتقال بیماران اورژانس به دیگر گروهها ضروری است، ولی تعیین تکلیف بیمارانی که از تریاژ وارد اورژانس های یک و دو می شوند و اینکه آیا از همان اورژانس قابل ترخیص هستند یا نه، اهمیت زیادی دارد. وی با بیان این که متوسط اقامت گروه پوست با رقم 5.1 ، مقدار خوبی است، گفت: متوسط اقامت گروه جراحی زنان و زایمان نیز با رقم 3.36 قابل قبول است.
این در حالی است که اکثر اعمال جراحی زنان تیپ C هستند که یک الی سه ساعت به طول می انجامد.
معاون درمان مجتمع ادامه داد: متوسط اقامت گروه گوش و حلق و بینی در نیمه دوم سال 1402 نسبت به نیمه مشابه سال گذشته آن، کاهش داشته است. همچنین متوسط اقامت گروه ارتوپدی نیز کمتر از میانگین کل مجتمع بوده است. در این میان، متوسط اقامت گروه ارولوژی از میانگین کل مجتمع مقداری بالاتر است که با توجه به ماهیت بیماران آن، قابل توجیه است.
لزوم توجه بیشتر اساتید به مشاوره پیش از جراحی (پره آپ)
دکتر طاهر خواستار توجه بیشتر اساتید به پره آپ (ارزیابی و مشاوره پیش از بستری و جراحی) شد و گفت: در صورتی که در مورد پره آپ دقت کافی لحاظ نشود، میزان متوسط اقامت بیماران افزایش می یابد که مطلوب نیست. بنابراین نظارت بیشتر اساتید برعملکرد دستیاران در رابطه با پره آپ اهمیت زیادی دارد.
وی با اشاره به عملکرد گروه جراحی ترمیمی گفت: مدت متوسط اقامت این گروه نیز با رقم 3.17 ، آمار خوبی است. دکتر طاهر همچنین گزارش خود را در خصوص بخش جراحی توراکس ادامه داد: در این گروه بیشترین تیپ جراحی C می باشد و مورتالیتی آن نیز رقم پایینی است.
معاون درمان مجتمع افزود: در گروه جراحی عمومی نیز متوسط اقامت بالاتر از میانگین کل مجتمع است ولی با داشتن رقم 6، عدد نسبتاً خوبی است.
این در حالی است که بیماران این گروه معمولاً پره آپ طولانی دارند. وی میزان مورتالیتی گروههای جراحی کولورکتال، عروق و جراحی عمومی را قابل قبول خواند و در ادامه در خصوص گروه جراحی کانسر، گفت که یکی از عمده ترین دلایل مدت اقامت در این گروه بالا بودن مدت پره آپ های مربوط به بیماران این گروه است.
معاون درمان مجتمع ادامه داد: در گروه جراحی مغز و اعصاب، متوسط اقامت قابل قبول است و پایین بودن میزان مورتالیتی نیز با توجه به اعمال جراحی انجام شده که همه از تیپ D هستند، قابل تقدیر است.
وی با اشاره به متوسط اقامت در گروه جراحی قلب گفت: در این گروه، متوسط اقامت 8 روز است که با توجه به نوع عمل و نوع بیماری، قابل قبول است و با توجه به این که پیوند قلب نیز مربوط به این گروه است و حدود 70 درصد اعمال جراحی از تیپ D هستند، میزان مورتالیتی قابل توجیه می باشد.
دکتر طاهر به بالا بودن متوسط اقامت گروه جراحی پیوند اشاره کرد و گفت: با توجه به این که بیماران پس از پیوند کبد، حداقل یک هفته باید در بیمارستان بمانند، متوسط اقامت 8 روزه در این گروه دور از ذهن نیست.همچنین 75 درصد اعمال جراحی این گروه از تیپ D هستند.
معاون درمان مجتمع افزود: در رابطه با عمل های جراحی پیوندی که از سال 1380 آغاز شده تا پایان سال 1402، پس از انجام این پیوندها، ماندگاری (survival) یک ساله 86.6 درصد بوده است.
وی متوسط اقامت گروه نوزادان را 10 روز برآورد کرد و افزود: متوسط اقامت در گروه کودکان نیز 4 روز است که میانگین خوبی است.
لزوم بازبینی مجدد پروتکل اینترونشنال رادیولوژی
دکتر طاهر گفت: یکی از علل عمده بالا بودن متوسط اقامت، زمان های طولانی رادیولوژی مداخله‌ای یا اینترونشنال (Interventional radiology) است.
معاون درمان مجتمع افزود: با توجه به طولانی بودن زمان انتظار بیمار برای انجام اینترونشنال رادیولوژی، لازم است که پروتکل های آن مجدداً بازبینی شود.
وی افزود: از دیگر علل متوسط اقامت طولانی، مشاوره ها هستند و در حال اتخاذ تدابیری هستیم تا زمان انجام مشاوره ها را مدیریت کنیم.
توضیح این که پس از ارائه گزارش عملکرد کیفی بخش های بستری مجتمع توسط معاون درمان مجتمع، هر یک از اساتید به بیان نقطه نظرات خود در خصوص این گزارش پرداختند و راه حل هایی در رابطه با کاهش متوسط اقامت بیماران به ویژه در زمینه مشاوره های پیش از عمل (پره آپ) ارائه دادند.

  • گروه خبری : ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 276400
شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید