برگزاری کلاس آموزشی آشنایی با سنجه های حقوق گیرندگان خدمت و نقش آن در افزایش رضایت بیماران ویژه مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)
کلاس آموزشی آشنایی با سنجه های حقوق گیرندگان خدمت و نقش آن در افزایش رضایت بیماران در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در دو روز متوالی برگزار شد.
به گزارش سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، سه شنبه و چهارشنبه ۲۰ و ۲۱ آذر 1403 کلاس آموزشی آشنایی با سنجه های حقوق گیرندگان خدمت و نقش آن در افزایش رضایت بیماران با حضور جمعی از کارکنان واحدهای امورمالی ، پذیرش و مدارک پزشکی ،مددکاری ، بهداشت و تجهیزات پزشکی برگزار شد.
در این جلسه دکترقلی نژاد مسئول واحد حقوق گیرندگان خدمت با اشاره به ابعاد سنجه های استاندارد اعتبار بخشی ملی گفت: استاندارد های اعتبار بخشی به طور کلی در سه بخش تدوین شده است الف: مدیریت و رهبری، ب: مراقبت های درمانی و ج: حمایت از حقوق گیرنده خدمت، که در این دوره این بخش سوم یعنی حقوق گیرنده خدمات را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
وی در ادامه گفت: حقوق گیرنده خدمت خود به دو قسمت می باشد1- تامین تسهیلات برای گیرندگان خدمت(بیماران و همراهان) 2- احترام به حقوق گیرنده خدمت( بیماران و همراهان)
سپس دکتر قلی نژاد مسئول حقوق گیرنده خدمت با تاکید بر اطلاع رسانی صحیح به گیرندگان خدمت گفت: یکی از مهمترین مسائل در این قسمت اطلاع رسانی به بیمارن در زمینه نحوه دسترسی بیمار یا ولی قانونی وی به پزشک معالج و اعضای اصلی گروه پزشکی است. که بیمارستان باید نحوه دسترسی را تعیین کرده وزمینه را فراهم نماید و به آگاهی کارکنان درمانی و بیماران و همراهان برساند.
وی تاکید کرد : بر اساس سنجه های اعتبار بخشی کفایت اطلاع رسانی و فراهم بودن امکان دسترسی به پزشک را باید با تایید بیماران مورد پذیرش واقع شود.
وی در ادامه گفت: مسئول هماهنگی و اطلاع رسانی دراین زمینه را سنجه ها بر عهده سرپرستار بخش و پرستار بیمار نهاده است.
مسئول حقوق گیرنده خدمت در بخش دیگری از سخنان خود به سنجه دیگری پرداخت و گفت: یکی دیگر از مسائل و سنجه های مهم اطلاع رسانی خبر های ناگوار پزشکی است که می بایست با رعایت اصول اخلاق بالینی و روشهای از پیش تعیین شده با بیمار یا ولی قانونی او در میان گذاشته شود. که بیمارستان باید روش های اطلاع رسانی خبر های ناگوار را تعیین کرده و کارکنان مربوطه از آن آگاهی داشته باشند. در این زمینه استاندارد ملی شیوه ی زیر را به بیمارستان ها توصیه کرده است.
کمیته اخلاق بالینی باید با مشارکت تیم مددکاری اجتماعی و دریافت مشاوره از یک روانشناس دستورالعملی مدون در خصوص روشهای اطلاع رسانی خبر ناگوار در زمینه بیماری یا فوت بیماران بر اساس اخلاق حرفه ای و منش انسانی تدوین شود. همچنین افراد/ مشاغل واجد شرایط برای اعلام خبرهای ناگوار به بیمار/ قیم قانونی وی توسط این کمیته شناسایی و در خصوص آموزش آنها برنامه ریزی لازم به عمل آید.
ارسال نظر