مرکز تلفن: 02161190
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
  • تاریخ انتشار : 1403/08/05 - 07:45
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 80
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه

ششمین جلسه روسای بخش های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد

در ششمین جلسه روسای بخش های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، دکتر حریرچیان رئیس بخش و مرکز تحقیقات نورولوژی به معرفی بخش و مرکز تحقیقات بیماری های مغز و اعصاب این مجتمع پرداخت.

به گزارش سینا رسانه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، ششمین جلسه روسای بخش ها چهارشنبه دوم آبان سال 1403 با حضور دکتر سید حسن اینانلو رئیس مجتمع، معاونان پشتیبانی، درمان و امور دانشگاهی و روسای بخش های این مرکز در سالن شورای ریاست برگزار شد.
در این جلسه، دکتر محمد حسین حریرچیان رئیس بخش و مرکز تحقیقات نورولوژی با اشاره به تاریخچه تاسیس بخش بیماری های مغز و اعصاب گفت: بخش اعصاب در سال 1328 به ریاست دکتر چهرازی تاسیس و در سال 1354 بخش بیماری های مغز و اعصاب به ریاست مرحوم پرفسور بریمانی، مرحوم دکتر اقدسی و استاد غفارپور راه اندازی شد.
دکتر حریرچیان با بیان این که شروع تربیت دستیار نورولوژی از اواخر دهه 50 انجام شد، گفت: این مرکز در تربیت دستیار نورولوژی در کشور پیشگام است. وی افزود: گروه مستقل نورولوژی در دانشگاه تهران از سال 1369 ایجاد شد و پس از آن، در سال 1383، طبقه سوم ساختمان مرکز تحقیقات بیماری های مغز و اعصاب به بهره برداری رسید.

معرفی مرکز بیماری های مغز و اعصاب
دکتر حریرچیان ضمن معرفی بخش های مختلف مرکز بیماری های مغز و اعصاب گفت: این مرکز که همزمان با تصویب حیطه های مختلف فلوشیپ نورولوژی کار خود را آغاز کرد، جامع ترین مرکز دانشگاهی تربیت کننده دستیار نورولوژی است. وی با بیان امکانات و فعالیت های بخش نورولوژی جنرال گفت: این بخش دارای 22 تخت و تعداد زیادی تخت در بخش های غیر مرتبط است و مورنینگ روزانه، گرند راند هفتگی، ژورنال کالب هفتگی و کلاس های هفتگی اساتید در آن برگزار می شد. از چالش های این بخش نیز می توان به بستری بیماران الکتیو و بیماران ICU اشاره کرد.

مرکز بیماری های مغز و اعصاب، انتخاب نخست دستیاران علاقمند کشور

دکتر حریرچیان افزود: جامع بودن مرکز بیماری های مغز و اعصاب و رشد متوازن آن از جنبه های مختلف باعث شده است تا انتخاب اول دستیاران برتر در بسیاری از سالها باشد. همچنین این مرکز آموزش دانشجویان پزشکی را به عهده دارد و پذیرای دستیاران چرخشی از رشته های مرتبط است.

درمان سکته های حاد مغزی در واحد جامع استروک

وی به معرفی واحد جامع استروک پرداخت و گفت: ایده استروک یونیت و تقویت آن با تایید داروی rtPA در درمان استروک ایسکمیک حاد صورت گرفت. در ادامه، تصویب شناسنامه و استاندارد خدمت مدیریت درمان سکته حاد مغزی در سال 1394 میسر شد.
دکتر حریرچیان با اشاره به تاسیس مرکز جامع استروک در طبقه منفی یک مرکز بیماری های مغز و اعصاب با نصب اولین دستگاه آنژیوگرافی Biplane در کشور گفت: همزمان با تاسیس این مرکز، اولین فلوشیپ نوروواسکولاراینترونشن در کشور در سال 1396 راه اندازی شد.
وی افزود: فلوشیپ استروک از سال گذشته در مرکز بیماری های مغز و اعصاب راه اندازی شد و راه اندازی این رشته باعث شد که داوطلبان ادامه تحصیل در این رشته کمتر از گذشته رهسپار خارج از کشور شوند.
رئیس بخش و مرکز تحقیقات نورولوژی با بیان این که درمان فاز حاد سکته ایسکمیک بر مبنای قاعده time is brain در قالب کد 724 و بصورت فوق اورژانس در این مرکز انجام می شود، گفت: استروک در هر دقیقه دو میلیون نرون را از بین می برد. این در حالی است که روند طبیعی کاهش نرون ها در سالمندی حدود 30 میلیون در سال است.
وی با اشاره به اهمیت زمان در درمان استروک و شاخص (Door to Needle) گفت: به دنبال استروک ایسکمیک، تزریق ترومبولیتیک در 4.5 ساعت اول بروز این عارضه باید انجام شود. دکتر حریرچیان با بخش بندی بیماران مراجعه کننده به مرکز استروک گفت: بخشی از این بیماران، توسط اورژانس کشور به اینجا منتقل می شوند و بخشی دیگری از آنها خودشان مراجعه می کنند. همچنین برخی بیماران هستند که به دنبال انجام اعمال جراحی در بخش ها دچار استروک می شوند که برای هماهنگی پذیرش این بیماران خط تلفن ویژه 2494 در نظر گرفته شده است.

طیف گسترده خدمات مورد نیاز بیماران استروک از تزریق دارو تا پیشگیری از زخم بستر

رئیس بخش جامع استروک و نورولوژی با بیان این که درمان استروک تنها تزریق دارو نیست، گفت: به دنبال وقوع استروک، بایستی مراقبت های لازم از نظر ادم مغزی، کنترل علائم حیاتی، آسپیراسیون و زخم بستر صورت بگیرد. وی بستری بیمار در استروک یونیت را تا میزان 18 درصد منجر به کاهش مرگ و میر و عوارض دانست و افزود: در حال حاضر تزریق ترومبولیتیک برای بیماران انجام می شود ولی در صورتی که شریان های بزرگ مغز درگیر شده باشند، ترومبکتومی نیز قابل انجام است. همچنین زمان طلایی برای انجام ترومبکتومی شش ساعت است و در شرایط خاصی می توانیم این زمان را تا 24 ساعت بسط دهیم.
دکتر حریرچیان
با اشاره به موفقیت های واحد استروک گفت: رجیستری (ثبت اطلاعات) بیماران استروک و بهبود نسبی زمان های Door to puncture وDoor to needle از جمله موفقیت های این واحد است.
وی ادامه داد: خوشبختانه در طول این سالها،Door to needle به 60 دقیقه نزدیک شده است. همچنین Door to puncture از 200 دقیقه به 70 تا 80 دقیقه کاهش یافته است که بسیار روند خوبی است.
40تا 60 ساله ها، در معرض خطر استروک هستند
 دکتر حریرچیان بیشتر بیماران مراجعه کننده به مرکز استروک را بیمارانی دانست که خودشان مراجعه کرده اند و افزود: در خصوص ارجاع و انتقال بیمارانی که در بخش های بیمارستان به این عارضه دچار می شوند نیازمند هماهنگی بیشتر هستیم. رئیس بخش جامع استروک و نورولوژی، با بیان این که بیشترین افرادی که دچار استروک می شوند، 40 تا 60 ساله هستند، گفت: چالش اصلی این واحد، ظرفیت پذیرش است؛ چرا که در بیشتر اوقات تمامی شش تخت اشغال است.
اختلالات خواب، منشا بسیاری از بیماری های دیگر
دکتر حریرچیان در بخشی دیگر از سخنان خود، به معرفی واحد طب خواب در مرکز مغز و اعصاب در سال 1385 اشاره کرد و گفت: این مرکز که با همکاری دکتر خسرو صادق نیت راه اندازی شد، در میان مراکز دانشگاهی طب خواب کشور، پیشگام محسوب می شود. وی ادامه داد: فلوشیپ طب خواب نیز که نخستین بار در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شد، از علوم بین رشته ای (Multi disciplinary) محسوب می شود.
رئیس بخش و مرکز تحقیقات نورولوژی، با بیان این که منشا بسیاری از بیماری های داخلی اختلالات خواب است، گفت: در حال حاضر واحد طب خواب با دارا بودن شش تخت بستری و بهره مندی از اساتید مجرب خدمات خود را به بیماران ارائه می دهد و با استقبال خوبی نیز در زمینه های آموزشی مواجه شده و تعداد دستیاران فلوشیپ آن نسبت به قبل افزایش یافته و حتی متقاضیانی برای شرکت در این دوره ها از خارج از کشور داریم. وی با بیان این که منشا بسیاری از بیماری ها اختلالات خواب است، گفت: چالش اصلی کلینیک خواب افزایش تقاضا در این زمینه و عدم تناسب آن با ظرفیت پذیرش بیمار است، به نحوی که زمان نوبت دهی برای انجام تست خواب گاهی به شش ماه میرسد و باید بتوانیم این واحد را در پاسخ به نیاز جامعه گسترش دهیم. البته همین الان نیز این کلینیک، یکی از بزرگ ترین و جامع ترین مراکز طب خواب در کشور است.
درمان موفق 70 تا 80 درصد مبتلایان به صرع در مرکز پایش صرع، بعنوان مرکز پیشتاز در کشور و منطقه
رئیس بخش نورولوژی مجتمع گفت: در سال 1385 همزمان با کلینیک خواب، بخش صرع نیز به همت استاد غفارپور راه اندازی شد. این بخش نیز نخستین مرکز پایش صرع در کل کشور محسوب می شود و اولین ورودی فلوشیپ صرع در این مرکز انجام شد. دکتر حریرچیان با بیان این که 70 تا 80 درصد بیماران مبتلا به صرع به خوبی درمان می شوند، گفت: هدف از بستری بیمار در بخش LTM با دارا بودن 6 تخت و استفاده از Video EEG monitoring ، آن است که منشا ایجادکننده صرع تشخیص داده شود. وی مدت بستری هر بیمار را در بخش LTM سه تا پنج روز برآورد کرد و گفت: این بخش ، یک بخش عادی نیست و بیماران بستری در آن، هر لحظه ممکن است تشنج کنند. بنابراین از نظر اختصاص نیروی پرستاری مورد نیاز و تعرفه ای که به آنها تعلق می گیرد، باید شرایط خاص این بخش لحاظ شود.
دکتر حریرچیان بخش LTM را دارای پتانسیل بستری برای بیماران بین الملل دانست و گفت: هزار و 200 بیمار معادل با سه سال انتظار در نوبت بستری در این بخش هستند و با توجه به امکانات بروز این بخش در سطح بین المللی، نیاز به گسترش آن کاملا ملموس است. رئیس بخش جامع استروک و نورولوژی با بیان این که، در مرکز پایش صرع علاوه بر تشخیص، درمان های مورد نیاز از طریق جراحی و دیگر روش ها انجام می شود، گفت: این مرکز از نظر روش های درمانی، در کل کشور و حتی در منطقه پیشتاز است.
مرکز جامع ام اس مجتمع از معدود مراکز جامع در این زمینه در کشور
وی ضمن معرفی مرکز جامع MS گفت: این مرکز، از مراکز اول تاسیس شده در این زمینه بوده و از درمانگاه، بخش بستری، دی کلینیک و کاردرمانی تشکیل شده است. همچنین درمانگاههای های تغذیه، طب فیزیکی و روانپزشکی سایکوسوماتیک در آن دایر است و بسته خدمتی مورد نیاز این دسته از بیماران را بصورت جامع فراهم کرده است.
لزوم ثبت مدون موارد بیماری برای انجام پژوهش
 دکتر حریرچیان با بیان این که در حال حاضر اغلب حیطه های نورولوژی به استثنای پارکینسون در مرکز بیماری های مغز و اعصاب وجود دارد، گفت: با توجه به کثرت بیماران، ثبت مدون موارد بیماری برای انجام پژوهش های علمی لازم است و انشالله که در آینده بتوانیم تکنیک های جدیدتر بیماران نورولوژی را جستجو و پیگیری کنیم.
اهمیت دسترسی همه مناطق کشور به خدمات درمان سکته های مغزی
در ادامه جلسه، دکتر سید حسن اینانلو رئیس مجتمع، مرکز بیماری های مغز و اعصاب را از مراکز پیش
رو این مجتمع خواند و افزود: امیدوارم که رشته های نورولوژی این مرکز همچنان پیشرو باشند و سایر رشته های مورد نیاز به زودی راه اندازی شود.
رئیس مجتمع افزود: امیدوارم روزی برسد که امکاناتی که در مرکز بیماری های مغز و اعصاب وجود دارد، در سرتاسر کشور فراهم باشد و همه مردم با توجه به اینکه سکته های مغزی نیز مانند سایر بیماری ها امکان بهبودی دارند، به خدمات درمان دسترسی داشته باشند.
دکتر اینانلو در بخش دیگری از سخنان خود، توجه به مراقبت در منزل (Home Care) را از جمله راهکارهای کاهش ماندگاری بیماران استروک در بیمارستان دانست و گفت: Home Care حلقه گمشده درمان کشور است و توجه به ایجاد سازو کارهای اصولی برای پیگیری این نوع از مراقبت، اهمیت خاصی دارد و با مرتفع ساختن نیازهای بیماران به ماندگاری طولانی در بیمارستان می تواند بخش عمده ای از مشکلات مراکز درمانی را در زمینه ظرفیت پذیرش حل و فصل کند.  
در پایان این نشست، اساتید بخش های مختلف به بیان نظرات خود در خصوص راههای کاهش ماندگاری بیماران استروک در ICU، ضرورت برخورداری بخش های مراقبت ویژه از خدمات بخش نورولوژی در عالی ترین سطوح به منظور تعیین تکلیف هرچه بهتر و سریعتر بیماران و لزوم در نظر گرفتن دوره های چرخشی (روتیشن) برای برخی از رشته ها به منظور حضور در ICU پرداختند. لزوم تقویت دوره های تخصص و تبعات نامطلوب ایجاد رشته های فوق تخصصی جدید و فلوشیپ از جمله طولانی شدن دوره تحصیلات و هدر رفت وقت و منابع از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

  • گروه خبری : ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 282220
شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

تصاویر

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید
تنظیمات پس زمینه