دریافت نوبت کلیک کنید
ویژه خیرین و اهداکنندگان
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
  • تاریخ انتشار : 1403/10/22 - 11:02
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 46
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

برگزاری کلاس آموزشی آشنایی با سنجه های حقوق گیرندگان خدمت ونقش آن درافزایش رضایت بیماران ویژه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)

کلاس آموزشی آشنایی با سنجه های حقوق گیرندگان خدمت و نقش آن در افزایش رضایت بیماران در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در دو روز متوالی برگزار شد.

به گزارش سینارسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، چهارشنبه وپنجشنبه نوزدهم و بیستم دی ماه 1403 کلاس آموزشی آشنایی با با سنجه های حقوق گیرندگان خدمت و نقش آن در افزایش رضایت بیماران با حضور جمعی از کارکنان حفاظت فیزیکی، رادیولوژی و منشی ها برگزار شد.
در این جلسه دکتر قلی نژاد مسئول واحد گیرندگان خدمت،  با اشاره به سنجه های جبران خسارت وارده به گیرنده خدمت و کسب رضایت بیماران آسیب دیده پرداخت و گفت: چنانچه درحین ارائه مراقبت و درمان آسیب و یا خسارتی  به بیماران وارد شود، می بایست از سوی بیمارستان جبران گردد. در این زمینه درکتاب استاندارد ملی اعتبار بخشی بیمارستانها آمده است؛  هر گونه خسارت وارده ناشی از ارائه خدمات اعم از جسمی، روحی روانی و مالی به گیرنده خدمت باید به اطلاع بیمار یا  خانواده بیمار رسیده و در صورت لزوم جبران شود.
مسئول واحد حمایت از حقوق گیرندگان خدمت در ادامه گفت؛ در زمینه می بایست اقدامات زیر پذیرد.
اولا بیمارستان  باید خط مشی  نحوه اطلاع رسانی به بیمار  یا خانواده  او  بدون هرگونه پنهان کاری وقایع ناخواسته ای که منجر به خسارت  شده است، را  تدوین نماید. کارکنان مرتبط نسبت به این خط مشی  آگاهی کامل داشته باشند، تیم مدیریت و رهبری متعهد به این خط و مشی باشند. کارکنان مطابق خط و مشی عمل کنند. و خسارت وارده به بیمار از سوی بیمارستان جبران شود. بدون هرگونه پنهان کاری  در ارتباط با نتایج و پیامدهای نامطلوب در وقایع ناخواسته درمان به اطلاع بیماران/مراجعین و خانواده آنان رسانده شود.
 ایشان در ادامه به فرایند اطلاع رسانی اشاره کرده و گفتندجهت بر قراری ارتباط با بیمار آسیب دیده یا خانواده او نکات زیر مورد توجه قرار گیرد:
1 . ارتباط صادقانه، باز و منسجم با بیمار/مراجعین برقراری بشود .
2 . از وقوع آن چه که اتفاق افتاده اظهار پشیمانی و تأسف شود .
3 .  مسئول کادر ارشد حرفه ای وقوف کامل به حادثه داشته باشند.
4 . تعیین مسئولان و کارکنانی که لازم است فرایند توضیح به مراجعین/بیمار/همراهان را انجام دهند از سوی کمیته اخلاق بیمارستان.
5 . تعیین مسئولان و کارکنانی که لازم است فرایند اظهار پشیمانی و عذرخواهی از مراجعین/بیمار/همراهان را انجام دهند از سوی کمیته اخلاق بیمارستان.
6 . برقراری ارتباط به موقع و صادقانه طی 24 ساعت اولیه بعد از وقوع حادثه و به تشریح کامل رخداد به صورت باز و شفاف و توضیح واقعه برای مراجعین/بیمار/همراهان و اظهار پشیمانی/ عذرخواهی توسط مسئولان وکارکنان تعیین شده از سوی کمیته اخلاق.
7 . تشخیص انتظارات منطقی مراجعین/بیمار/همراهان و فرد حامی وی.
8 . حمایت از کارکنان منطبق بر مبانی فرهنگ منصفانه ایمنی بیمار( از جمله حمایت عاطفی از کارکنان درگیر، بیمه مسئولیت حرفه ای کارکنان و ...)
9 . پیش بینی ساز و کار جبران خسارت به بیمار.
دکتر قلی نژاد در ادامه با اشاره به مصادیق مشمول جبران خسارت با محوریت کمیته اخلاق بیمارستان گفتند موارد زیر مشمول جبران خسارت می باشند:
1. سقوط بیمار منجر به آسیب پایدار یا مرگ
2 . واکنش ناشی از تزریق خون ناسازگار
3 . آسیب حین تولد نوزاد
4 . سوختگی با کوتر در اتاق عمل
5 . انجام عمل جراحی بر روی عضو یا بیمار اشتباه
6 . جا ماندن جسم خارجی در بدن بیمار پس از عمل جراحی
7 . آمبولی ریوی پس از اعمال جراحی
8 . عوارض بیهوشی یا جراحی منجر به مرگ یا عارضه پایدار
9 . خونریزی یا هماتوم شدید بعد از جراحی منجر به مرگ یا عارضه پایدار
10 . ایجاد زخم فشاری درجه 3 یا 4 و یا زخمهای فشاری تونلی در بیماران بستری
11 . تزریق یا مصرف خوراکی اشتباه داروهای پرخطر منجر به مرگ یا عارضه پایدار بیمار
12 . تکرار موارد منجر به مرگ یا عوارض شدید ناشی از یک نوع درمان دارویی یا جراحی دربازه زمانی کوتاه
13 . شوک آنافیلاکسی ناشی از تزریق یا مصرف خوراکی دارو منجر به مرگ یا عوارض پایدار
14 . عفونت بیمارستانی شدید منجر به مرگ یا عارضه پایدار
15 . سایر خطاهای درمانی یا وقایع ناخواسته ایمنی بیمار منجر به مرگ یا عارضه پایدار
 موارد زیر می تواند دردسته بندی میزان و شدت آسیب وارده به بیمار/ مراجعین ناشی از وقایع ناخواسته که میتواند در تعیین مصادیق مشمول جبران خسارت با محوریت  کمیته اخلاق بالینی بیمارستان مورد استفاده قرار گیرد، .
1 . آسیب های موقت، نیاز به بستری یا طولانی کردن بستری
2 . آسیب دائمی به بیمار
3 . مداخله برای حفظ زندگی نیاز است
4 . نقش داشتن در مرگ
ایشان در پایان تاکید کردند بنابر مراجع معتبر، موارد  فوق به عنوان
مصادیق خسارت جسمی، روحی روانی وارده به بیمار جهت تعیین معیار جبران خسارت از اهمیت بیشتر برخوردارند.

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 288389
کلمات کلیدی
شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

تصاویر

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید
تنظیمات پس زمینه