مرکز تلفن: 02161190
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1403/04/17 - 10:30
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 94
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

برگزاری وبینار آموزشی تب دانگ در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) چالش‌ها، پیشگیری و کنترل در مراکز درمانی

با توجه به شیوع روزافزون بیماری تب دانگ در کشور، مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) در راستای ارتقای آگاهی و دانش کادر درمان، اقدام به برگزاری وبینار آموزشی با عنوان "تب دانگ: چالش‌ها، پیشگیری و کنترل در مراکز درمانی" کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، یکشنبه 16 تیر 1403 وبینار آموزشی تب دانگ در مجتمع برگزار شد و دکتر اسمعیل محمدنژاد، دانشیار پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی تهران و مرکز مقاومت میکروبی و مصرف آنتی‌بیوتیک ایران، به عنوان سخنران حضور داشت.
دکتر محمدنژاد در ابتدای این وبینار، به تشریح اصول کنترل عفونت در محیط‌های درمانی پرداخت.
وی با تاکید بر اهمیت بهداشت دست، پیشگیری از عفونت‌های بیمارستانی، مدیریت مواجهات شغلی، و رعایت احتیاطات استاندارد، گام‌های اساسی در کنترل عفونت را برشمرد.
در ادامه وی به بررسی بیماری تب دانگ، علائم، راه‌های انتقال و اهمیت پیشگیری از آن پرداخت.
دکتر محمدنژاد با اشاره به نام‌های دیگر این بیماری مانند "تب استخوان شکن" و "ببر آسیایی"، به تشریح 4 سروتیپ ویروس دانگ و نحوه انتقال آن از طریق پشه آلوده آئدس نمود.
وی ضمن تاکید بر عدم وجود مصونیت دائمی در برابر تمام سروتیپ‌های ویروس دانگ، به افزایش موارد ابتلا به این بیماری در ایران اشاره و راه‌های پیشگیری از آن را تشریح کرد.
دکتر محمدنژاد همچنین به علائم شایع تب دانگ شامل تب ناگهانی، سردرد (به ویژه در ناحیه چشم)، درد عضلانی و مفصلی، و بثورات پوستی اشاره و خاطرنشان کرد که در موارد شدید، بیمار ممکن است درد شدیدی در استخوان‌ها احساس شود.
با توجه به عدم وجود درمان اختصاصی برای تب دانگ، دکتر محمدنژاد بر مدیریت علائم و مراقبت‌های حمایتی در بیماران مبتلا تاکید و ضمن رد شایعات مبنی بر انتقال این بیماری از طریق سرفه و عطسه، بر اهمیت پیشگیری از گزش پشه آئدس به عنوان راهبرد اصلی کنترل این بیماری تاکید کرد.
در بخش پایانی این وبینار، دکتر محمدنژاد به وضعیت فعلی واکسن و درمان تب دانگ اشاره و ضمن تشریح اقدامات اولیه کشور مکزیک در زمینه تولید واکسن، بر لزوم اقدامات کنترلی و پیشگیرانه برای مهار پشه‌های ناقل این بیماری تاکید کرد.
وی همچنین به اقدامات انجام شده در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) برای تشخیص و کنترل تب دانگ در بیماران بستری اشاره و بر لزوم همکاری و همدلی کلیه کادر درمان در راستای ارتقای سلامت جامعه تاکید نمود.

  • گروه خبری : ویژه دانشگاه,وبینار
  • کد خبر : 270518
شهره  بیات
Author:

شهره بیات

تصاویر

Enter your desired term to search
Theme settings