دکتر سید علی دهقان منشادی: برد غرورآمیز تیم ملی فوتبال، انگیزهای مبارک و تازه برای تلاش یکایک ما در اعتلای کشور عزیزمان است
در جلسه این هفته تیم رهبری و مدیریت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) سنجههای اعتباربخشی حقوقگیرندگان خدمت و نحوه آیین برگزاری مراسم گرامیداشت مقام پرستار بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، بیست و هشتمین جلسه تیم رهبری و مدیریت این مرکز شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ با حضور دکتر سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع، معاونان و مدیران پشتیبانی، درمان و امور دانشگاهی و روسای بیمارستانها در سالن شورای ریاست برگزار شد.
رئیس مجتمع، از نشست روسای بخشهای این مرکز حول محور مدیریت بحرانهای اجتماعی بهعنوان مهمترین رویداد هفته گذشته یادکرد و گفت: نظرات بسیار خوبی در این جلسه مطرح شد که نگاه و رویکرد کلی آن ضمن پذیرش اعتراضات جاری، احترام به خط قرمز درمان بیماران و ارائه خدمات درمانی به جامعه در هر شرایطی بود. پیش از آن نیز با توجه به جریانات اخیر اعتراضی کشور کمیتههای مدیریت بحرانهای اجتماعی سیاسی با حضور گسترده طیفهای علمی و سیاسی در سطح دانشگاه و مجتمع باهدف صیانت از اساتید و فراگیران در بحرانهای اجتماعی تشکیل شد که نتایج خوبی در پی داشت.
دکتر دهقان با تبریک برد تیم ملی فوتبال ایران در برابر تیم ولز (مسابقات جام جهانی قطر) شادی این برد را موجب تقویت روحیه مثبت در مردم و منشا اتفاقات مبارکی در کشور دانست و افزود: اتحادیه فیفا یکنهاد اجتماعی است و تصمیماتش ربطی به سیاست دولتها ندارد. تیم ملی هم متعلق به همه مردم ایران است و امیدوارم شور و شعفی که در حین و پس از برد زیبای بچههای تیم ملی که در این بازی از جان مایه گذاشتند در همه ما ایجاد شد، آرامشی هر چند اندک بر آتش بحرانهای اخیر کشور و انگیزهای تازه برای تلاش همه ما در اعتلای کشور عزیزمان شود.
رئیس مجتمع با پرداختن به رویدادهای مهم هفته پیش رو، پیشاپیش نهم آذرماه سالروز ولادت حضرت زینب سلامالله علیها و روز پرستار را به مدیریت و کادر پرستاری مجتمع بیمارستانی امام خمینی تبریک گفت و در خصوص اقدامات این مرکز در برگزاری مراسم گرامیداشت مقام پرستار با سایر اعضا تبادلنظر کرد و نیز در خصوص فعالیتهای مرکز تحقیقات ایدز با همکاری روابط عمومی مجتمع برای نکوداشت اول دسامبر روز جهانی ایدز هم توضیحاتی داد.
دکتر دهقان در ادامه به تاریخ اعتباربخشی مجتمع اشاره کرد و گفت: خوشبختانه باوجود طرح و بررسی سنجههای حوزههای مختلف در جلسات تیم رهبری و مداخلات اصلاحی موردنیاز در هر مورد، کارهای مهمی تاکنون صورت گرفته در بحث گیرندگان خدمت هم هنوز کارهای زیادی داریم. برای تعیین تکلیف فوری بیماران بیخانمان هم نیاز است نشستی با سازمان بهزیستی استان تهران برنامهریزی کنیم.
رئیس مجتمع با تاکید بر اهمیت امکان گزارش دهی خطا در نرمافزار شفا گفت: در بحث الکترونیک کردن فرآیندها باید بگویم زمان آن رسیده که از مدیریت سنتی بهسوی مدیریت علمی حرکت کنیم چراکه ضمن صرفهجویی ناشی از حذف کاغذ، سرعت کارها افزایش مییابد و رضایتمندی مراجعین را به همراه خواهد داشت. امیدوارم با زحماتی که کشیده شده نتایج خوبی را در اعتباربخشی امسال مجتمع شاهد باشیم.
معاون درمان مجتمع گزارش مربوط به سنجههای حقوق گیرندگان خدمت را ماحصل تلاش دوساله کارشناسان مربوطه و هماندیشیهای اعضای کمیته اخلاق بالینی مجتمع دانست و گفت: هنوز راه زیادی در پیش است. بسیاری از سنجههای حقوق گیرندگان خدمت ازاینجهت اهمیت دارند که سطح یک بوده و مستقیما با ایمنی بیمار مرتبطاند… ما نیاز به چابک سازی سیستم در الکترونیک سازی فرآیندهای مربوط به گیرندگان خدمت داریم. در بحث ویلچرها شاید بتوان از ویلچرهای مجهز به GPS بهره برد تا هم بیماران رضایت بیشتری داشته باشند و هم بیم دزدی و آسیبهای احتمالی کاهش یابد. در موضوع رضایت آگاهانه و ارتباط پزشک و بیمار هنوز با ایدئالهایمان فاصله زیادی داریم که عبور از آن نیاز به مشارکت جدی همکاران پزشک دارد. درمجموع تلاش برای بهبود وضع سنجههای اعتباربخشی زمینهساز حل مشکلات موجود خواهد بود.
دکتر سورکی مسئولیت تصمیمگیری در پرداختهای مربوط به تعرفه گذاری خدمات پرستاری را با دانشگاه خواند و گفت: هنوز دستورالعمل شفاف و دقیقی در این خصوص از سوی وزارت متبوع ابلاغ نشده ولی برخی دانشگاهها پرداختهایی بهصورت علیالحساب داشتند که به دلیل عدم هماهنگی لازم حواشی زیادی به دنبال داشت. با پیگیریهای که از دانشگاه داشتیم قرار است تا نهایی و متوازن شدن پرداختها، مبلغی منطقی بهصورت علیالحساب به همکاران پرستار پرداخت شود. مجتمع نقشی در پرداختهای پرستاری ندارد و تابع دستورات وزارت بهداشت و دانشگاه هستیم. درعینحال پیگیر مطالبات مالی همکاران پرستار بوده و هستیم و هرگونه نقصی در اجرای این طرح را به مسئولان منتقل میکنیم.
رجبی مسئول بهبود کیفیت نیز در این نشست تامین ویلچر برای بیماران در ورودیهای شرقی و شمالی مجتمع، زیباسازی لابیهای بیمارستانها و سالنهای انتظار اتاقهای عمل برای همراهان بیمار، راهاندازی میز خدمت درب شمالی و امکان ترخیص دارویی بیمار در بخشهای بالینی را برای افزایش رضایتمندی بیماران و مراجعین لازم دانست.
دکتر طهماسبی با ارائه گزارشی از وضع سنجههای اعتباربخشی حقوق گیرندگان خدمت و بازخورد نتایج ارزیابیهای تلفنی و الکترونیکی کارشناسان این واحد از مراجعین مجتمع به شاخصهای مهم آن اعم از در دسترس بودن پزشک معالج، نحوه دادن خبرهای ناگوار، اهمیت اخذ رضایت آگاهانه در اقدامات درمانی تهاجمی، خسارتهای ناشی از خطاهای پزشکی، گزارش دهی خطاها و امکان ثبت آن بهصورت الکترونیک از طریق نرمافزار شفا، تامین ویلچر در ورودیهای مجتمع برای انتقال بیماران و مفاد منشور حقوق بیمار پرداخت و گفت: در بسیاری از این شاخصها مثل اطلاعرسانی خبرهای بد به بیمار یا دادن اطلاعات مداوم به بیمار از نوع و سیر درمان، دانش آن وجود دارد ولی متاسفانه رویکرد آن در عمل نیست. بسیاری از مشکلات قانونی با تعامل و ارتباط مناسب پزشک با بیمار حلشدنی است. همچنین مشارکت همکاران در ثبت خطاهای پزشکی به ارتقای خدمات درمانی و رفع نواقص سیستم کمک میکند.
دبیر کمیته اخلاق بالینی مجتمع ثبت واژه احتضار در پرونده بستری بیمارانی که محتضر هستند و لحظات پایانی عمرشان را سپری میکنند را ضروری دانست و توضیح داد: با توجه به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه زمان احتضار فرد محتضر نباید طولانی شود هم ازنظر فقهی و هم ازنظر قانونی چنانچه پزشک معالج، بیمار را محتضر اعلام و در پرونده ثبت کند نیاز به بستری در ICU و اقدامات غیرضروری نیست و باید محدودیتهای مربوط به خانواده درجهیک بیمار هم برای اینکه بتوانند در لحظات پایانی عمر بیمارشان کنارش باشند برداشته شود. البته اقدامات مربوط به بیمار محتضر نیاز به آموزشهایی دارد که همکاران باید با آن آشنا شوند.
دکتر سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع، دکتر محمدعلی سورکی معاون پشتیبانی، دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر محمدرضا صالحی معاون امور دانشگاهی، دکتر علیرضا کاظمینی رئیس بیمارستان امام خمینی (ره)، دکتر سید روحالله میری رئیس انستیتو کانسر، دکتر زهرا پناهی رئیس بیمارستان ولیعصر (عج)، دکتر سید حسن اینانلو مدیر نظارت بر درمان، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، دکتر نوید مقدم سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات، محمدحسین امراللهی مدیر منابع انسانی، احد اکرمی سرپرست مدیریت خدمات پشتیبانی، مهندس سیدرضا رسولی سرپرست مدیریت دفتر فنی، امیر رجبی رئیس دفتر ریاست و مسئول بهبود کیفیت از اعضای تیم رهبری و مدیریت و دکتر مامک طهماسبی دبیر علمی و علی قلی نژاد دبیر اجرایی کمیته اخلاق بالینی بهعنوان مهمانان ویژه جلسه این هفته حضور داشتند.