در جلسه کمیته خدمات غذایی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) رهیافتهای عملیاتی برونرفت از چالشهای ثبت غذای بیماران بستری در HIS جدید بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) اولین جلسه کمیته غذایی مجتمع پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ با حضور احد اکرمی سرپرست مدیریت خدمات غذایی، دکتر علی گنجعلیخان مدیر درمان، پرستو آریاملو مدیر امور پرستاری، محمدحسین امراللهی مدیر منابع انسانی مهندس مهدی امیری کارشناس آی تی و هایده جعفری مسئول واحد خدمات غذایی و دبیر جلسه و سایر اعضا در سالن شورای ریاست برگزار شد.
احد اکرمی با اشاره به انتقال آشپزخانه صنعتی مجتمع به محل جدید گفت: در حال حاضر تا زمان جابهجایی آشپزخانه برخی تعمیرات اصلاحی برای نظمبخشی به فرآیندهای جاری خدمات غذایی انجام خواهد شد؛ ولی نظر به قدمت ساختمان فعلی آشپزخانه و ضرورتهای موجود برای تغییر کاربری آن امیدواریم بتوانیم با کمک خیرین و دانشگاه تا پایان سال جاری محل جدید را تکمیل و آماده بهرهبرداری کنیم.
سرپرست مدیریت خدمات پشتیبانی مجتمع همچنین در خصوص مشکلات هزینهای و ثبتی خدمات سلفسرویس و دورریز وعدههای ناهار پاویونها به علت زمانبندی آن گفت: هرگونه سیاستگذاری برای بهبود فرآیندهای جاری در این حوزه با نظر ریاست مجتمع و معاونت امور دانشگاهی خواهد بود.
پرستو آریاملو عدم امکان دسترسی به منشیهای بخشها در سامانه شفا را اشکالی جدی خواند و گفت: این موضوع بر افزایش حجم کارهای ثبتی سرپرستاران بخشها افزوده، از طرفی اگرچه ازنظر علمی و منطقی ثبت خدمت با پرستار است ولی باوجود تخصصی بودن کدهای خدمات درمانی در کنار معضل مهم کمبود نیروی پرستار، کمبود سیستمهای سختافزاری و سایر سختیهای کاربری و سیستمی HIS جدید کارهای ثبتی را بسیار دشوار کرده و نیاز به بررسی اساسی دارد. بعلاوه استفاده از نام کاربری و کلمه ورود پرستاران از سوی سایر کارکنان بخشها هم از منظر قانونی غیرممکن است.
مدیر پرستاری در ادامه با قدردانی از همکاری کارشناسان واحد خدمات غذایی در ثبت خدمات غذایی بیماران و کارکنان گفت: خوشبختانه به دلیل تعامل خوب کارشناسان خدمات غذایی، مسائل مربوط به نرمافزار شفا، اختلالی در دریافت غذای بیماران و همکاران ایجاد نکرد.
مهندس امیری چالشهای HIS جدید را به دو نوع موردی و فرآیندی طبقهبندی کرد و در تبیین آنها گفت: سعی بر این است تا مشکلات روزمره کاربران که به اطلاع بخش آی تی میرسد در سریعترین زمان ممکن رفع شود ولی ارائه راهکارهای عملیاتی برای حل مشکلات فرآیندی بخشها کمی زمانبر است و باید در طول مسیر و مطابق با ایدههای همکاران برای آنها فکر شود. طبیعتاً نیاز است ابتدا از این مرحله گذار و بحرانهای ناشی از آن همچون ثبت دادههای داروخانه و ترخیص و … که در صدر اولویتهای مجتمع است عبور کنیم.
وی در ادامه افزود: از صبوری همه همکاران سپاسگزاریم. باوجود همه مشکلات، تیم آی تی مجتمع فراتر از انجام وظایفشان تلاش میکنند تا مشکلات مربوط به HIS را رفع و کاربری آن را تسهیل کنند ولی نیاز به دلگرمی و همراهی همکاران تمامی بخشها داریم. پس از روزها سعی و کوشش، یکی از زیباترین اتفاقات دلگرمکننده کارشناسان آی تی هدیهای بود که از همکاران جراحی قلب دریافت کردیم.
هایده جعفری ضمن ارائه گزارشی از روند پیشرفت اجرای مصوبات جلسات قبل در رفع مشکل رزرواسیون غذا و خرید و تعویض ظروف غذا در این جلسه به مهمترین چالشهای ثبت غذای بیماران بخشها در نرمافزار شفا و اهمیت بهسازی فضای فیزیکی آشپزخانه صنعتی پرداخت.