مجتمع بیمارستان امام خمینی(ره)

برگزاری چهارمین جلسه کمیته مرگ‌ومیر بخش‌های اورژانس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)

چهارمین جلسه کمیته مرگ‌ومیرهای اورژانس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) باهدف کاهش مرگ‌ومیر و افزایش ایمنی بیماران و با حضور گروه‌های پزشکی طب اورژانس، گروه پرستاری، سرویس جراحی، سرویس بیهوشی و سایر اعضای اصلی کمیته تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، چهارمین جلسه کمیته مرگ‌ومیرهای اورژانس مجتمع یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ با حضور دکتر محمد افضلی مقدم رئیس بخش اورژانس مجتمع، دکتر سید حسن اینانلو مدیر نظارت بر درمان،  دکتر امید نبویان عضو هیئت‌علمی گروه بیهوشی و دبیر علمی کمیته، دکتر سامرند فتاح قاضی نماینده گروه بیهوشی، دکتر هادی میر فضائلیان عضو هیئت‌علمی گروه طب اورژانس، دکتر فریناز موسوی عضو هیئت‌علمی گروه پزشکی قانونی،  پرستو آریاملو مدیر پرستاری، فاطمه حمیدی فر مسئول و کارشناس هماهنگ‌کننده ایمنی بیمار ، نیکو رمکی کارشناس ایمنی بیمار و دبیر اجرایی کمیته و جمعی از دستیاران گروه‌های پزشکی طب اورژانس، گروه پرستاری، سرویس جراحی، سرویس بیهوشی و سایر اعضا باهدف تحلیل علل ریشه‌ای (Root cause analysis- RCA) مرگ بیمار ۲۲ساله ‌ مبتلابه S.C.C دهان در این مرکز برگزار شد.
ابتدا رمکی دبیر اجرایی کمیته شرح وضعیت بیمار را ارائه کرد.
سپس  دکتر نبویان دبیر علمی کمیته ضمن ارائه اطلاعاتی مربوط به بیمار و فرآیندهای مراقبتی و درمانی انجام‌شده بر روی بیمار از بدو ورودش به مجتمع گفت: سطح‌بندی  بیماران در تریاژ بسیار مهم و اساسی   است و باید کادر پرستاری به آن توجه و دقت ویژه‌ای داشته باشند و همچنین پرستاران باید  بر اساس شرح‌حال و الگوریتم ESI بیماران را دریکی از بخش‌های  اورژانس  مجتمع سطح‌بندی کنند.
دبیر علمی کمیته با  اشاره به توجه ویژه بیماران در اورژانس ۳ گفت: اگر طبق شرح‌حال و الگوریتم تریاژ ESI بیمار در سطح ۳ قرار گرفت باید پرستار مسئول تریاژ هر ۲۰ دقیقه یکباربه  بیمار سر بزند و بر اساس وضعیت بیمار  سطح آن را مشخص کند تا بیماران در این سطح  معطل و همچنین  در اولویت ویزیت قرار گیرند.
دکتر نبویان  در ادامه تصریح کرد: تریاژ جای بسیار حساسی است بخصوص در مواقعی که  تعداد مراجعان افزایش پیدا می‌کند باید چالش‌های  آن هر چه سریع‌تر مرتفع شود.
وی افزود: ثبت دقیق مستندات مربوط به‌تمامی فرآیندهای درمانی از زمان ورود بیمار تا ترخیص و ثبت کامل پیشینه بیماری‌ها و داروهای مصرفی بیمار ضروری است تا پزشک  را  در  درمان  بهتر بیمار کمک ‌کند.
دکتر نبویان  خاطرنشان کرد:  گاهی تنها به خاطر یک گزارش اشتباه و یا عدم ثبت درست پرونده بیمار، مسئولان مرکز ماه‌ها درگیر دادگاه و پاسخگویی به مقامات قضایی می‌شوند.
دبیر علمی کمیته  گفت: طبق مشاهدات پرونده  و با توجه به سابقه عمل جراحی قبلی  بیمار کادر درمانی تمام تلاش خود را برای حفظ جان  بیمار انجام داده است .
در ادامه دکتر افضلی مقدم  با اشاره به اجرای طرح Welcome Nurse در اورژانس مجتمع گفت: به‌منظور جلب رضایت مراجعان به  اورژانس  مجتمع طرح Welcome Nurse  در این مرکز اجرا شد است که با اجرای این  طرح بسیاری از مشکلات ازجمله ارتباط مؤثر کارکنان کادر پرستاری  و مراجعان مرتفع شده است.
رئیس بخش اورژانس مجتمع با تأکید بر  همکاری مستمر همکاران اینترونشن  در مواقع ضروری گفت: در بسیاری از موارد به‌خصوص آندوسکوپی، هموفیزی، شکستگی لگن  و… مداخله همکاران اینترویشن  بسیار کمک‌کننده است.
در پایان کارشناسان حاضر به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در رابطه با موضوعات مطروحه پرداختند و با توجه به نظرات ارائه‌شده تصمیمات لازم گرفته شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *