در ششمین جلسه کمیته اخلاق بالینی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دستورالعمل اطلاعرسانی اخبار ناگوار بهعنوان یکی از سنجههای مهم اعتباربخشی مربوط به حقوقگیرندگان خدمت موردبحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) ششمین جلسه کمیته بیمارستانی اخلاق بالینی مجتمع سهشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر مصطفی محمدی رئیس ICU جنرال، دکتر شهرام صمدی نماینده معاونت امور دانشگاهی و دبیر علمی کمیته، دکتر سید حسن اینانلو مدیر نظارت بر درمان، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، احد اکرمی سرپرست مدیریت خدمات پشتیبانی، فاطمه حمیدی فر مسئول ایمنی بیمار، سید ابراهیم میرخانی مسئول مجمع خیرین سلامت، هما صادقیان مسئول حقوقگیرندگان خدمت، امیر رجبی مسئول بهبود کیفیت و علی قلی نژاد کارشناس رسیدگی به شکایات و خدیجه آسترکی مسئول مددکاری در سالن شورای ریاست این مرکز برگزار شد.
در این جلسه که با پیگیری مصوبات جلسات گذشته آغاز شد، صادقیان مسئول حقوقگیرندگان خدمت در خصوص دستورالعمل اطلاعرسانی اخبار ناگوار(Bad News) به بیمار و همراهانش بهعنوان یکی از سنجههای مهم اعتباربخشی مربوط به حقوقگیرندگان خدمت توضیحاتی داد.
سپس وی به ارائه گزارشی از شکایات بیماران در سهماهه سوم سال جاری پرداخت و گفت: خوشبختانه شکایات مجتمع روند کاهشی داشته است و در راستای حل شکایات باید ریشهیابی صورت گیرد.
حمیدی فر با اشاره به شرح وظایف واحد بهبود کیفیت گفت: تدوین، بازنگری بخشنامهها و دستورالعملها جز شرح وظایف واحد بهبود کیفیت است و باید بازبینی دستورالعملها با صاحبان فرآیند آن حوزهها انجام شود.
وی تأکید کرد که صورتجلسه و تمامی مصوبات جلسه گذشته باید در اسرع وقت به مسئول پیگری آن واحد ارسال شود.
دکتر اورندی با اشاره به بازنگری دستورالعملها درمجتمع گفت: بازنگری در دو حالت انجام میشود یکی اینکه با صاحبان اصلی فرآیند جلسهای گذاشته شود و در آن جلسه دستورالعملها مورد بازبینی قرار میگیرد، دوم اینکه بخش هدف آن دستورالعمل مشخص شود و بر اساس آن بازبینیها صورت گیرد درواقع واحد بهبود کیفیت به لحاظ اینکه همهجا را رصد میکنند باید مثل یک رگلاتور عمل کنند و همه مشکلات را دقیق بشناسند و به مسئولین مربوطه فیدبک های لازم را بدهند.
وی افزود:خوشبختانه ما الآن درزمینهٔ دستورالعملها در وضعیت خوبی هستیم و نیاز به بازبینی کلی نیست فقط بهصورت جزی باید دستورالعملها مورد بازبینی قرار گیرد که با توجه به وسعت این مرکز و حجم کار طبعاً انجام آن زمانبر است و که با بارگذاری فرآیندها در سامانه رستک به ما این کمک را میکند که دستورالعملها را با سرعت بیشتر پردازش و ایرادات آن را پیدا کنیم.
معاون درمان مجتمع در ادامه بر ضرورت حضور همه اعضا در جلسات اخلاق بالینی مجتمع بهویژه نماینده حقوقی تأکید کرد.
دکتر محمدی با اشاره به نحوه اطلاعرسانی اخبار ناگوار (Bad News) به بیمار و همراهانش گفت: پزشک و تیم درمانی باید از ابتدا ارتباط خوبی با بیمار و همراهانش داشته باشد بهطوریکه ارتباط مناسب، کار را در این مسیر ساده میکند و همچنین بیمار و همراهانش باید بداند که با چه کسی صحبت میکند و بین پزشک و تیم درمانی هماهنگیهای لازم در گفتن اخبار ناگوار وجود داشته باشد.