مجتمع بیمارستان امام خمینی(ره)

پنجمین جلسه کمیته اخلاق بالینی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال ۱۴۰۰

پنجمین جلسه کمیته اخلاق بالینی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال ۱۴۰۰

دکتر امیرحسین اورندی: بکوشیم تا در هرلحظه خدمت به خلق خدا را اولویت کارهایمان قرار دهیم

در جلسه بیمارستانی کمیته اخلاق مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) ضمن گرامیداشت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، شاخص‌های طرح صیانت از حقوق شهروندی و دستورالعمل اطلاع‌رسانی اخبار ناگوار به‌عنوان یکی از سنجه‌های مهم اعتباربخشی مربوط به حقوق‌گیرندگان خدمت بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) پنجمین جلسه بیمارستانی اخلاق بالینی مجتمع، سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر شهرام صمدی نماینده معاونت امور دانشگاهی و دبیر علمی کمیته، حجت‌الاسلام محمد ملک محمدی مسئول کانون قرآن و عترت، دکتر سید علی مؤمنی مدیر امور پژوهشی و فناوری، دکتر سید حسن اینانلو مدیر نظارت بر درمان، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، هما صادقیان مسئول حقوق‌گیرندگان خدمت و سایر اعضا در سالن شورای ریاست این مرکز برگزار شد.

دکتر اورندی ضمن تسلیت به مناسبت رحلت جان‌گداز حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و گرامیداشت ایام فاطمیه گفت: ما ایشان را به پاکی، صداقت، عفاف و درستی چه در روابط شخصی و چه در روابط اجتماعی می‌شناسیم. امیدوارم همه ما از رهروان راستین حضرت فاطمه (س) بوده و بتوانیم با تجلی گوشه‌ای از سجایای اخلاقی این بانوی بزرگ در زندگی خود، در خدمت به خلق خدا مؤثر باشیم.

معاون درمان مجتمع در ادامه با تأکید بر ضرورت ویزیت به‌موقع بیماران گفت: شاید بهتر باشد راند‌های آموزشی و درمانی ویزیت بیماران از هم جدا شود. گروه‌های تخصصی باید توجه کنند ویزیت به هنگام بیماران در بهبود فرآیند درمان، مدیریت تخت‌ها و درنهایت ارتقای رضایتمندی بیماران بسیار مؤثر است.

وی از رفتار نا مناسب با بیمار و همراهان به عنوان نقطه ضعفی که بایستی اصلاح شود یاد کرد و افزود: متأسفانه با توجه به شرایط اقتصادی، مردم با دغدغه‌های زیادی مواجه‌اند و بر ماست که هوای مردم را داشته باشیم. کسانی که به این مرکز می‌آیند پدر، مادر، خواهر، برادر و فرزندان ما هستند. باید بیماران را دوست بداریم و وقتی کسی را دوست داریم برایش خیر و خوبی می‌خواهیم. خیرخواهی برای بیماران، مهربانی و تسهیل امور درمانی آن‌هاست. آینده نامشخص است و هیچ‌یک از ما خبر از لحظه دیگرمان نداریم پس حال را دریابیم و چه‌بهتر که در هرلحظه، خدمت به مردم را اولویت کارهایمان قرار دهیم.

عدم ارتباط موثر پزشک و بیمار را یکی از حلقه های مفقوده فرآیندهای درمان کشور خواند و گفت: تعامل مناسب با بیمار در امر درمان کمک‌کننده است. این‌که همکاران ما به دلیل حجم بالای کاری وقت کافی برای بیمار و همراهش نمی‌گذارند یک چالش جدی است. باید بدانیم مفاهیم پزشکی که برای ما پزشکان و کادر درمان عادی است با توجه به تفاوت‌های فردی، عدم آگاهی و برداشت‌های نادرست جامعه از بیماری‌ها و اصطلاحات پزشکی، برای بیمار و همراهش به‌درستی قابل‌درک نیست و این کار را بسیار سخت می‌کند.

دکتر اورندی به لزوم اصلاح فرآیند انتقال بین بخشی بیماران اشاره کرد و در خصوص اهمیت استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی در اطلاع‌رسانی خدمات درمانگاهی و پاراکلینیکی مجتمع افزود: این بیمارستان با کمترین هزینه بهترین امکانات تخصصی و فوق تخصصی را در رشته‌های گوناگون پزشکی ارائه می‌کند که بسیار ارزشمند و موردنیاز جامعه است و باید آن را به‌درستی اطلاع‌رسانی کرد.

دکتر شهرام صمدی در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی اخبار ناگوار (Bad News) به بیمار و همراهش توضیح داد: حوادث ناگوار در مورد بیماران یا بدون وقوع خطای پزشکی یا براثر رخداد خطای پزشکی است که در حالت دوم ما با یک بحران (DISASTER) مواجهیم. اگر پزشک و تیم درمانی از ابتدا ارتباط خوبی با بیمار و همراهش برقرار کنند دادن خبر بد خیلی راحت می‌شود. ارتباط اولیه مناسب، کار را در این مسیر بسیار ساده می‌کند. در این حوزه مخاطب اصلی آموزش‌های ما پزشکان هستند و بقیه کادر درمان تنها باید بیاموزند که بیان اخبار ناگوار به بیمار و همراهش را به پزشک معالج بسپارند.

هما صادقیان با اشاره به شاخص‌های طرح صیانت از حقوق شهروندی گفت: همه کارکنان مجتمع در تمامی سطوح خدمت مشمول طرح صیانت از حقوق شهروندی دانشگاه هستند و پاسخگویی آن با رئیس مجتمع است. خوشبختانه در سال ۱۳۹۹ موفق به کسب عنوان بیمارستان برتر در حوزه صیانت از حقوق شهروندی در دانشگاه شدیم و باید همه باهم همچون اعضای یک خانواده بزرگ، در حفظ این عنوان بکوشیم.

نبی‌الله رضایی رئیس امور عمومی بیمارستان ولیعصر (عج) از اقدامات اخیر معاونت پشتیبانی مجتمع در بهینه‌سازی ودیعه بستری متناسب با هزینه درمان بیماران خبر داد.

فاطمه حمیدی فر مسئول ایمنی بیمار نیز در این جلسه به برخی چالش‌های نوبت‌دهی و پذیرش حضوری و الکترونیکی بیماران اشاره کرد و افزود: باید در طراحی و اجرای فرآیندها خودمان را جای بیمار و همراهانش بگذاریم و شرایط را به‌گونه‌ای تسهیل کنیم که موجب نارضایتی و اتلاف وقت آنان نشود.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *